پگاه زنگنه؛

مربی باید تغییر دهنده باشد نه فقط مرورگر!

کاپیتان سابق تیم ملی کاراته زنان گفت:بچه‌های ما با وجود شایستگی که داشتند به مدال نرسیدند،ضعف عمده ما بیش از همه عدم خود باوری بود.
تصویر مربی باید تغییر دهنده باشد نه فقط مرورگر!

به گزارش سایت خبری پرسون، «سارا بهمنیار» و «حمیده عباسعلی» ۲ ملی‌پوش زنان کاراته ایران در المپیک بودند که با هدایت «سمانه خوش‌قدم» عملکرد ضعیفی را از خود برجای گذاشته و با حذف در مرحله گروهی، دست خالی ماندند.

در این خصوص، «پگاه زنگنه» کاپیتان سابق و پرافتخار تیم ملی کاراته زنان ایران اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم «امیر مهدی‌زاده» قهرمان مطرح کشورمان جرات کرد و سکوت را شکست تا در مورد ضایع شدن حق چندین کاراته‌کای کشورمان و حتی خارجی‌ها از سوی برخی داوران صحبت کند. سال‌ها حق نداشتیم در خصوص این افراد صحبت کنیم که مهدی‌زاده در بهترین زمان، این تابو را شکست.

زنگنه گفت: اگر در محافل خصوصی هم در مورد این مسئله که مشکلات زیادی را برای کاراته ایجاد کرد صحبت می‌کردیم با حمله شدید و انتقام مواجه می‌شدیم. افراد خاصی که به دلایل نامعلوم، خیلی از نتایج را تغییر داده و حق بسیاری از جوانان را پایمال کردند.

وی تصریح کرد: اکنون دیدیم که شرایط چقدر در المپیک توکیو متفاوت بود و همه چیز تغییر کرد چرا که تعدادی از داوران از جمله یکی از داوران کشورمان که پیرامون وی بحث ها و حواشی متعددی مطرح بود و هست در المپیک نبودند. اما امروز اگر اشتباهی هم وجود داشت یک خطای انسانی بود و برنامه‌ریزی برای پایمال کردن حق افراد وجود نداشت.

دارنده چهار مدال رنگارنگ قهرمانی آسیا سپس به عملکرد زنان کاراته ایران در توکیو اشاره کرد و افزود: این نتایج به چند دلیل قابل پیش بینی بود. مهمترین مساله آن اتفاقاتی بود که پس از یکی از رقابتهای لیگ کاراته وان اتریش ۲۰۲۰ رقم خورد و منجر به اخراج برخی چهره ها و در نهایت از دست رفتن کرسی داوری در جهان و آسیا شد که قرار بود مدافع حق کاراته ایران باشد نه آنکه اعتبار کاراته ایران را زیر سوال ببرد و اکنون با عدم حضور وی، تیم قهرمان آسیا در شرایطی دستش از مدال کوتاه ماند که کشورهای همچون چین، هنگ کنگ، قزاقستان، چین تایپه به مدال دست یافتند؛ امری که نشان می دهد ضعف عمده ما بیش از همه عدم خود باوری بود.

وی افزود: بچه‌های ما با وجود شایستگی که داشتند به مدال نرسیدند. به خصوص «سارا بهمنیار» که جوان، قوی و بسیار باانگیزه است اما وقتی آنان را از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که آنها همچنان تک_تکنیک باقی ماندند و تغییری طی ۲ سال در آنها ایجاد نشد.

زنگنه توضیح داد: اگر مربی روی همان شگرد همیشگی ورزشکار کار کند که سودی ندارد. مربی وقتی کارش را خوب انجام می‌دهد که بتواند تغییری ایجاد کند. تاکید می‌کنم که مربی باید تغییر دهنده باشد نه فقط مرورگر.

وی در پاسخ به این سوال که اعزام «فاطمه قاسمی» مربی تیم ملی به توکیو چقدر می‌توانست روی عملکرد بهمنیار تاثیر داشته باشد؟ عنوان کرد: وقتی در تمام رده‌های سنی فقط یک مربی اعزام می‌کنیم، دیگر چه عدالتی وجود دارد که بخواهیم در خصوص لزوم استفاده از فاطمه قاسمی صحبت ‌کنیم. المپیک جوانان، المپیک بزرگسالان، قهرمانی امیدها و بزرگسالان و سایر مسابقات همه با یک مربی بوده است که اصلا خوب نیست؛ مگر ما مربی دیگری در بخش بانوان نداریم؟

وی عنوان کرد: اما نظر شخصی‌ام این است که قاسمی به‌عنوان مربی بهمنیار می‌توانست در روحیه او تاثیر مثبتی داشته باشد چراکه این دو شناخت خوبی از خصوصیات و روحیات یکدیگر دارند. کجای دنیا دیده‌اید که مربی همه رده ‌های سنی یک نفر باشد و دیگر مربیان خانه‌نشین شوند.

دارنده ۲ مدال طلا و دو برنز لیگ‌های جهانی، ادامه داد: رئیس فدراسیون نباید انتظار داشته باشد بزودی صاحب تیم آماده‌ای در بخش بانوان شویم چراکه ۲ سال است بسیاری از مربیان و بازیکنان خانه‌نشین هستند.

وی در مورد کارت‌های اشتباه متعددی که «سمانه خوش‌قدم» سرمربی تیم بانوان در این بازی‌ها کشید و سودی نداشت، توضیح داد: به نظرم مربی ما بیشتر برای دیده شدن کارت می‌کشید تا تمرکز روی تکنیک. او این اشتباه را در لیگ جهانی لیسبون و مبارزه «رزیتا علیپور» برابر «مروه کوبان» از ترکیه هم انجام داد. نمی‌خواهم در خصوص تیم مردان حرف بزنم، اما تفاوت کارت‌هایی که «شهرام هروی»‌استفاده کرد را با خوش‌قدم به خوبی در توکیو دیدیم.

وی افزود: واقعا حق رزیتا علیپور بود در المپیک باشد و نفراتی در توکیو به مدال رسیدند که مقابل او مغلوب می‌شدند. هیچگاه بیهوده از فردی حمایت نمی‌کنم اما علیپور شایسته بود.

زنگنه در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای خارج شدن شرایط کاراته بانوان ایران از این وضعیت باید صورت بگیرد؟ گفت: فدراسیون باید از تک بعدی نگری خارج شود.اینکه هر فردی موافق سیاست‌های مسئولان باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد اصلا خوب نیست. بهتر است نظرات مخالفین هم شنیده شود.البته خیلی ها دائما در حال همسو شدن با هر مسئولی هستند.

وی در پایان گفت: برای کاراته بانوان ایران در مسابقات آینده آرزوی موفقیت می‌کنم. البته امیدوارم عدالت بیشتری باشد و افراد با اتکاء به توان خودشان به جایگاه‌های مختلف برسند. باید تیمی داشته باشیم که همه دنیا از ما بترسند و به جای مسائل حاشیه‌ای به توان خودمان متکی باشیم.

منبع: ایرنا

330164

مطالب مرتبط