از حال و روز ناخوش خبرنگار تا مراسم های نمادین این روز

یادداشت/ نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه مناسب، درآمد بسیار ناچیز و مشکلات پرشمار مالی و معیشتی تنها بخشی از دغدغه‌های اهالی رسانه است.

تصویر از حال و روز ناخوش خبرنگار تا مراسم های نمادین این روز

سایت خبری پرسون ـ مطبوعات و رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و جایگاه بسیار مهم و تاثیرگزار خبر و خبرنگار، در دنیای امروز که عصر ارتباطات است برکسی پوشیده نیست.

امروزه به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته اهالی رسانه‌ها از لحاظ مالی و معنوی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه اکنون در دنیا جنگ، جنگ رسانه‌هاست و کشورهایی قدرتمندتر و پراثرترند که رسانه های قویتر و پراثرتری دارند از این رو هزینه کردن در حوزه رسانه نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری لازم و بسیار پرمنفعتی است.

در کشور ما اما متاسفانه رسانه‌ها و رسانه‌ای‌ها برخلاف گفتار مسئولان در رفتار و عمل چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه مناسب، درآمد بسیار ناچیز و مشکلات پرشمار مالی و معیشتی تنها بخشی از دغدغه‌های اهالی رسانه است.

پایین بودن آستانه نقدپذیری برخی از مدیران که به‌ویژه در این سالها، تعدادی پرشماری از آنها از رسانه های ملی و استانی بخاطر انتقاد کردن شکایت کرده‌اند یکی دیگر از چالش های حوزه خطیر و پر اهمیت رسانه است.

هزینه سرسام آور چاپ و کاغذ، ناچیز بودن یارانه‌های کاغذ، ضعف مدیریت، ورود افراد غیر رسانه‌ای به فضای رسانه و ضعف عملکرد صنف های رسانه‌ای هم از جمله دردهای جانکاه رسانه‌های داخلی است.

از سوی دیگر بی‌توجهی و کم اهمیتی متولیان در عمل به وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود بر رسانه‌ها مشکلات عدیده‌ای مانند تعطیل شدن و یا در آستانه تعطیل شدن برخی رسانه‌ها، بی انگیزگی و روزمره ای شدن، پایین آمدن سطح کیفی کار برخی رسانه‌ها، ضعف در تولید محتوا و جزیره عمل کردن و دور شدن از دنیای حرفه‌ای رسانه را به وجود آورده است آنهم در شرایطی که اگر رسانه‌های داخلی ما تضعیف شوند افکار عمومی تحت تاثیر و سیطره رسانه های آن ور آبی که برای آنان سالانه میلیون ها دلار هزینه می شود قرار می‌گیرند.

در کشور ما معمولا ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی؛ خبرنگار ایرنا که به روز خبرنگار نامگذاری شده برخی مسئولان و ارگان ها مراسم‌های نمادین برای بزرگداشت خبرنگاران برپا می‌کنند و با دادن کارت هدیه‌هایی بجای تجلیل واقعی از مقام آنها، شان اهالی رسانه ها را زیر سوال می‌برند.

واقعیت آن است فقط با تبریک های زبانی و قول‌های بدون پشتوانه عملی، حال و روز ناخوش و نامبارک این روزهای اهالی رسانه خوش نمی‌شود و انتظار می رود مسئولان به‌ویژه در دولت جدید با رفع مشکلات رسانه ها و فعالان آن به معنای واقعی کلمه روز خبرنگار و مقام آنها را مبارک گردانند.

در سال های اخیر شاهد بودیم برخی مسئولان ضعیف و ناتوان با دادن امتیازهای خاص به برخی خبرنگار نماها از آنان بخواهند تا با تمجید و تعریف های غیرواقعی از آنان حمایت کنند و به این صورت هم جایگاه رسانه‌ها و خبرنگاران را زیر سوال برده و هم با تبلیغات غیرمنطقی موقعیت مدیریتی خود را تثبیت کنند.

مسئولان و متولیان موظف اند به وظایف بدیهی خود برای رفع مشکلات اصحاب رسانه که بعضی ها به آنها به چشم اسباب رسانه نگاه می کنند بطور حقیقی و به سرعت عمل کنند.

در این شرایط تعدد و فراوانی رسانه ها در دنیا بویژه با ورود رسانه‌های نوین مانند شبکه‌های اجتماعی و عضویت بخش بسیار فراوانی از قشرهای مختلف مردم در این رسانه های افسارگسیخته، متولیان برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های پرخطر به افکار عمومی می بابست فکر و اقدام های لازم در زمینه جدی گرفتن اهمیت رسانه و انجام حمایت‌های مادی و معنوی از اهالی رسانه و آموزش و ارتقاء سواد رسانه‌ای هم اصحاب رسانه و هم قشرهای مختلف جامعه در دستور کار خود قرار دهند و گرنه بی‌تعارف باید شاهد پیامدهای بسیار مخربتر و پشیمان کننده تری بود که دود آن به چشم همه می رود.

رسول مرادی ـ کارشناس و فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

330049