در پی تلاش برای حذف یک دونده؛

دو مربی بلاروس از المپیک حذف شدند

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد: اعتبار دو مربی بلاروس را لغو و آن‌ها را موقتاَ حذف کرده است تا ورزشکاران این کشور که هنوز در توکیو هستند در امنیت باشند.
تصویر دو مربی بلاروس از المپیک حذف شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، کمیته بین المللی المپیک از حذف دو مربی بلاروسی از دهکده المپیک ژاپن و لغو اعتبار نامه آنها خبر داد که برای حذف کریستینا تسیمانوسکایا دونده این کشور از بازی‌های المپیک تلاش کرده بودند.

این دو مربی قبل از بازی به کریستینا تسیمانوسکایا دونده دوی سرعت این کشور اعلام کردند تا وسایل خود را جمع کرده و به کشورش بازگردد.

به گفته آنها این دستور از بالار صادر شده بود.

تسیمانوسکایا در اتفاقی که یادآور ورزش در دوران جنگ سرد است از سوار شدن به هواپیما خودداری و قبل از درخواست پناهندگی از لهستان از پلیس ژاپن درخواست کمک و حفاظت کرد. او مجددا در روز پنجشنبه در ورشو به همسرش پیوست.

پرونده این ورزشکار 24 ساله، آینده بلاروس را که سال گذشته به سرکوب شدید مخالفان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پرداخت، بیش از گذشته تهدید خواهد کرد.

معترضان بلاروسی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور را به تقلب در انتخابات متهم می‌کنند. او در سال گذشته پس از سرکوب مخالفان، تحت تحریم‌های گسترده غرب قرار گرفت.

رویترز نوشت: اتفاق رخ داده برای ورزشکار بلاروس می‌تواند کمیته ملی المپیک این کشور به مدیریت پسر لوکاشنکو را نیز مورد تهدید قرار دهد و منزوی کند.

تسیمانوسکایا اعلام کرد که دو مربی بلاروس به او گفته‌اند ما تصمیم گیر نیستیم و فقط آن را اجرا می کنیم. شما 40 دقیقه وقت دارید تا وسایل خود را جمع کنید و به فرودگاه بروید.

سخنگوی لوکاشنکو پس از اظهارات تسیمانوسکایا به درخواست مصاحبه یا اظهار نظر پاسخ نداد.

تسیمانوسکایا از زمان شنیدن حذفش از بازی های المپیک تصمیم گرفت تا در فرودگاه توکیو راه خود را جدا کند زیرا مادربزرگش به او گفته بود که بازگشت به بلاروس برای او امن نیست.

کمیته بین المللی المپیک در روز جمعه گفت که تسیمانوسکایا در کمیته انضباطی شهادت می‌دهد. این کمیته افزود از او و دیگر ورزشکاران (بلاروس) دفاع می‌کند.

کمیته بین المللی المپیک به دلیل ناتوانی از پیشگیری حذف این ورزشکار در مسابقات، تحت بررسی قرار گرفته است.

تسیمانوسکایا به خاطر اظهار نظرش درباره مربیان و حضور ناعادلانه برخی از ورزشکاران با حکم حذف از بالا مواجه شد.

کمیته بین المللی المپیک در این باره گفت: به خاطر رفاه ورزشکاران ملی المپیک بلاروس که هنوز در توکیو هستند و در اقدامی موقت اعتبار دو مربی را لغو و آنها را حذف خواهد کرد.

این سازمان افزود: به آنها نیز فرصتی برای شنیدن حرف هایشان داده خواهد شد.

تیم المپیک بلاروس حاضر در توکیو تا به امروز (جمعه) در باره پرونده ورزشکار پناهنده خود اظهار نظری نکرده است. کمیته ملی این کشور نیز اعلام کرد که تسیمانوسکایا را به توصیه پزشکان و به خاطر وضعیت روحی و روانی اش کنار گذاشته است.

روابط نزدیک المپیک با بلاروس در گذشته

جنبش المپیک روابط نزدیکی با دولت بلاروس داشت.

جنبش المپیک نخستین بار توسط معلمی از کشور فرانسه به نام پیر دو فردی بارون دوکوبرتن در سال 1892 میلادی با پیشنهاد احیاء بازی های المپیک شکل گرفت.

رنه فاسل رییس فدراسیون جهانی هاکی روی یخ و در حین آماده شدن بلاروس برای مسابقات جهانی مردان مرتبا از این کشور جدا شده از شوروی سابق بازدید می کرد.

کمی بعد بلاروس حق میزبانی را به خاطر سرکوب شدید معترضان ضد دولت و عملکرد ضعیف برای مهار همه‌گیری از دست داد.

لوکاشنکو رهبر بلاروس به عنوان یک علاقمند مشتاق به هاکی تمایل زیادی داشت تا پرستیز کشورش را با میزبانی رویدادهای ورزشی بین الملل مانند بازی‌های اروپایی 2019 بالا برده و به این کشور اعتبار دهد.

اسپیروس کاپرالوس رییس کمیته المپیک اروپا و یکی از اعضای کنونی کمیته بین المللی المپپک در سال 2019 به عنوان کمیسیون هماهنگی این رویداد در بلاروس فعالیت کرد. توماس باخ رئیس بین المللی المپیک به خاطر سازماندهی عالی بازی‌های اروپایی 2019 به لوکاشنکو تبریک گفت.

اما کمیته بین المللی المپیک در ماه دسامبر گذشته (آذر) حضور لوکاشنکو و پسرش ویکتور را ممنوع کرد و در ماه اسفند از به رسمیت شناختن ویکتور لوکاشنکو به ریاست کمیته ملی المپیک بلاروس خودداری کرد.

تسیمانوسکایا به رویترز گفت که کمیته بین المللی المپیک از فرودگاه ژاپن سریعا وارد عمل شد. او گفت هم تیمی‌هایش با این کمیته در تماس نبوده‌اند و احتمالا آنها از تماس با او و عواقب آن ترسیده اند.

این ورزشکار جوان افزود: من فکر می کنم آنها به خاطر ترس از من دفاع نکنند. اگر آنها چیزی برای حمایت از من بگویند ممکن است برای آنها بد باشد.

الویرا هرمان یکی از ورزشکاران دوی امدادی 400*4 در روز گذشته (پنجشنبه) گفت: تیم وظیفه خود را انجام می دهد. ما برای شرکت در المپیک به اینجا آمدیم نه اینکه مشکل ایجاد کنیم.

منبع:عصرایران

329635