پرسون گزارش می‌دهد؛

«چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»/ استفاده از بالگردهای آب‌پاش ایران در آتش‌سوزی ترکیه

آتش‌سوزی در بخشی از کشور ترکیه چند روزی است که در جریان است و کمک ایران از طریق اعزام هواپیماهای آتنشنشان به این کشور خبرساز شده است.
تصویر «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است»/ استفاده از بالگردهای آب‌پاش ایران در آتش‌سوزی ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، آتش سوزی در کشور ترکیه از جنگلی در جنوب این کشور آغاز و به دلیل گرمای هوا و وزش باد چند روزی است که در جریان است و تصاویر وحشتناکی از این آتش سوزی گسترده منتشر می‌شود. تخلیه 18 نقطه نزدیک منطقه حادثه و فرار ساکنان آن نشان‌دهنده عظمت آتش‌سوزی و مشکلات ایجاد شده است.

تا دوشنبه، 11 مردادماه با وجود گذشت چند روز آتش خاموش نشده و در برخی نقاط ساحلی ترکیه ادامه دارد. آمارها از مرگ 8 نفر و جراحت بیش از 10 نفر حکایت دارد.

استفاده از هواپیماهای آتشنشان ایران در آتش‌سوزی ترکیه

کشور ترکیه عملیات اطفاء آتش‌سوزی را به دلیل گستردگی و وسعت این حادثه به کمک و با پشتیبانی چند کشور از جمله ایران انجام می‌دهد. حتی اردوغان، رئیس جمهور این کشور نیز به این موضوع اشاره و اعلام کرده تعداد هواپیماهای آتشنشان را با کمک ایران افزایش دادیم.

یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ ودو فروند بالگرد ام آی ۱۷۱ نیروی هوافضای سپاه از 8 مرداد در عملیات اطفاء حریق در کشور ترکیه حضور دارند. از آغاز اطفاء حریق از 8 مرداد تاکنون بیش از ده سورتی عملیات اطفاء هوایی توسط هواپیمای ایلوشین صورت گرفته و عملیات اطفاء توسط بالگردها نیز آغاز شده است.

انتقادات به حضور بالگردهای آب‌پاش ایران در ترکیه و عدم استفاده در داخل

اعزام هواپیماهای آتنش نشان به ترکیه جهت اطفاء حریق باعث جلب توجه کاربران فضای مجازی و طرح این سوال شده که چرا در حوادث آتش‌سوزی داخلی از این بالگردها استفاده نشده است؟
در نمونه‌های بسیاری فعالان محیط زیست و مردم محلی به تنهایی و با امکانات اولیه اقدام به خاموش‌کردن آتش کرده‌اند و حتی در این میان دچار صدمات جانی و مالی شدند.

در همین رابطه امید سجادیان، فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: "آتش سوزی جنگل‌های "نارک" گچساران یک هفته در آتش نبود امکانات می‌سوخت و چند نفر از نیروهای مردمی مصدوم شدند اما هیچ خبری از هواپیمای اتش نشان نبود در صورتی که این هواپیما به منطقه اعزام می‌شد آتش در سریعترین زمان ممکن مهار می‌شد و هزاران هکتار جنگل بلوط از بین نمی‌رفت."

همچنین این فعال محیط زیست گفته است: "در آتش سوزی جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد بعلت صعب العبور بودن، شیب تند، گرمای ۵۰ درجه و صخره ای بودن منطقه نیاز به هواپیمای آتش نشان بود اما اقدام خاصی در این خصوص انجام نشد و مسئولان و متولیان امر هواپیما را از ما دریغ کردند."

واکنش فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه

سردار فرزادی پور، فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه در خصوص استفاده از این امکانات در آتش سوزی‌های داخلی می‌گوید: "ما تنها در یکماه اخیر بیش از 230 سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور انجام داده‌ایم. یکی از ماموریت‌های مهمی که ما انجام دادیم اطفای حریق هور العظیم در سال 97 بود. در این سال هواپیمای ایلوشین 76 ما برای نخستین مرتبه عملیات اطفای حریق را انجام داد و کادر پروازی در این عملیات طی یک روز قریب به 10 سورتی پرواز اطفای حریق انجام داد که در نوع خورد یک رکورد محسوب می‌شود."

328626