نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی:

نبود مصوبه‌‌ای برای طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی از نبود هیچ مصوبه‌ای در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس خبر داد.
تصویر نبود مصوبه‌‌ای برای طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، حجت‌الاسلام حسن شجاعی پیش از ظهر امروز (۱۰ مردادماه) در دیدار با جوانان شهرستان سلطانیه، با بیان اینکه مجلس هیچ مصوبه‌ای در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی نداشته است، اظهار کرد: تنها اتفاقی که در مجلس رخ داده، تصویب بررسی این طرح در کمیسیون مربوطه به جای صحن علنی مجلس بوده است.

وی اظهار کرد: طبق روال مجلس از گذشته تاکنون، طرح‌هایی که دارای چندین ماده قانونی باشند، برای جلوگیری از اتلاف وقت در صحن علنی و رسیدگی به مسائل مهم‌تر به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع داده می‌شود. برای مثال، بررسی قانون مجازات اسلامی یکی از این نمونه‌ها است که به دلیل وجود مواد قانونی بسیار، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون تخصصی مربوطه واگذار و طرح صیانت از فضای مجازی نیز به دلیل وجود ده‌ها ماده قانونی به کمیسیون مشترک در مجلس ارجاع داده شد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با توضیح این مطلب که اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌هایی که جمعیت کثیری از مردم، مشاغل و کسب و کار خود را در این بستر دارند، هرگز توسط مجلس محدود و یا مسدودسازی نخواهد شد، گفت: سیاست راهبردی مجلس یازدهم، توسعه و تسهیل کسب و کارهای مجازی است که متاسفانه با غوغای رسانه‌ای که به راه افتاد، دشمنان و برخی بددلان داخلی از این فضا سوءاستفاده کرده و مردم را تحت‌ تاثیر این جو کاذب قرار دادند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در طرح موجود، مسدودسازی و یا محدودسازی فضای مجازی به هیچ عنوان وجود ندارد و در ضمن تا زمانی که این طرح در کمیسیون با همکاری شورای عالی فضای مجازی و متخصصان و کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و خارج شود، ممکن است تا صد درصد تغییر یافته و متحول شود، بنابراین از هم‌اکنون هیچ‌گونه قضاوتی نمی‌توان در خصوص اجرای این طرح که به تصویب نرسیده، داشت.

وی با یادآوری اینکه این طرح پس از بررسی دقیق و کارشناسانه، در صورت تصویب به صورت آزمایشی و موقت، سه تا پنج سال اجرا خواهد شد و تنها اتفاقی که اکنون در مجلس رخ داده، تصویب بررسی این طرح در کمیسیون مربوطه به جای صحن علنی بوده است، افزود: پیشنهاد من که در صحن مجلس و صحن غیرعلنی مطرح شد، این بوده که جلسات این کمیسیون برای شفاف‌سازی و آگاهی مردم به صورت زنده پخش شود تا مردم در جریان جزئیات مراحل بررسی و تصویب این طرح قرار گیرند و اکنون کارشناسان می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند که به دلیل مواد قانونی بسیار، حداقل تا ماه‌ها این طرح به تصویب نخواهد رسید.

شجاعی با اضافه کردن این مطلب که طرح صیانت از فضای مجازی تنها دو ساعت از وقت یک ساله مجلس را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که باقی وقت مجلس برای رسیدگی به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم سپری شده و این حرف درست نیست که مجلس سیستان و خوزستان را رها کرده و به فضای مجازی چسبیده است، ادامه داد: وابستگی مردم در کل و به خصوص وابستگی اقشاری که در فضای مجازی کسب و کار و اشتغال دارند، باعث شده است تا بدخواهان از این حساسیت سوء‌استفاده کرده در بین مردم نگرانی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس صرفاً به فکر حل مشکلات عدیده اقشار مختلف مردم است و وظیفه ما و خیرخواهان این است که فضاهای این چنینی را شکسته و صرفاً به فکر خدمت‌گزاری به مردم و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات آنان باشیم.

منبع: ایسنا

328099