محمودرضا شهلایی:

ترمیم سریع شکستگی خط لوله آب سد گاوشان به کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت

استاندار کرمانشاه متولیان حوزه آب شامل شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب را ملزم کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصفیه‌خانه را به صورت اضطراری وارد مدار کنند.
تصویر ترمیم سریع شکستگی خط لوله آب سد گاوشان به کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت

به گزارش پرسون از کرمانشاه، کم آبی و قطعی‌ مکرر آب در محلات مختلف شهر کرمانشاه باعث شد مسئولین به فکر اجرای طرح ضربتی تامین آب برای شهر باشند که مهمترین بخش این طرح وارد مدار شدن تصفیه‌خانه جدید آب به صورت اضطراری و ورود هزار لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان به شبکه آب شهر کرمانشاه بود.

این طرح ضربتی از چندی قبل در کرمانشاه استارت خورد و استاندار کرمانشاه متولیان حوزه آب شامل شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب را ملزم کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصفیه‌خانه را به صورت اضطراری وارد مدار کنند.

نیروهای هر دو شرکت به صورت سه شیفت پای کار بودند و استاندار هم گاهی در شرایطی که پاسی از بامداد گذشته بود از روند کار بازدید داشت.

درست در زمانی که همه چیز برای ورود هزار لیتر آب به شبکه آماده بود و حتی همه مسئولین گرد هم آمده بودند تا از نتیجه زحمات این چند روز بهره‌برداری کنند و مشکل تامین آب شهر کرمانشاه مرتفع شود، شکستگی خط لوله در مسیر انتقال آب از سد گاوشان پروژه را وارد مرحله جدیدی کرد.

شکستگی در محل روستای «حسین آباد» بود و به گفته مسئولین نزدیک به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه نشتی آب دارد و شدت فشار آب روند ترمیم شکستگی را بسیار دشوار کرده است، اینها گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در نشستی است که با حضور استاندار، فرماندار و سایر مسئولین برای بررسی وضعیت آب شهر کرمانشاه و ترمیم این شکستگی در محل تصفیه‌خانه برگزار شد.

محمودرضا شهلایی با بیان اینکه این شکستگی از صبح روز گذشته (۸مرداد) بروز داده، اظهار کرد: تمام نیروها و امکانات را در محل شکستگی مستقر کرده و همه پای کار هستند.

وی با بیان اینکه تلاش برای رفع این شکستگی بی وقفه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: نیروهای آب منطقه‌ای بدون لحظه‌ای استراحت در حال ترمیم شکستگی هستند، اما فشار زیاد آب کار را دشوار ‌کرده است.

به گفته این مسئول سناریوهای متعددی برای ترمیم این شکستگی وجود دارد که آخرین راه کاهش ورودی آب به خط انتقال برای کاهش فشار آب است که می‌تواند تامین آب شهر کرمانشاه را برای ساعاتی با اختلال مواجه کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه این اولین شکستگی نیست که در مسیر نزدیک به ۷۰ کیلومتری انتقال آب سد گاوشان طی چند وقت اخیر رخ می‌دهد، افزود: تاکنون بیش از ۱۰ شکستگی داشتیم که همه آنها مرتفع شده و همین حالا نیز در نقاط دیگر شکستگی‌هایی وجود دارد، اما شدت آن زیاد نیست و نیروها مشغول به کار هستند تا آب از دست نرود.شهلایی عامل این شکستگی‌ها را موارد متعددی از مضاعف شدن فشار ورودی شبکه، سرقت و آسیب به خطوط، انشعابات غیرمجاز و... اعلام کرد.

وی سپس با بیان اینکه در سال‌های قبل نیز شهر کرمانشاه یکبار با چنین تنش آبی مواجه شده بود و از آن زمان خطی اضطراری از محل سد گاوشان برای تامین آب شهر کرمانشاه فراهم شده بود، خاطرنشان کرد: با ظرفیتی که طی چند روز اخیر فراهم شده اکنون با وجود آنکه از حداکثر ورودی هم استفاده نمی‌شود، اما تا نزدیک به ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه هم آب از سد گاوشان وارد شبکه شهر کرمانشاه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه اکیپ‌های این شرکت نیز از ابتدای حادثه پای کار هستند، افزود: باید تلاش کنیم این شکستگی بدون ایجاد اختلال در شبکه آب شهر مرتفع شود.

علیرضا کاکاوند با بیان اینکه اکنون سد گاوشان بخش زیادی از تامین آب شهر کرمانشاه را بر عهده دارد، تاکید کرد: کاهش دبی که در چاه‌های میان دربند و ده پهن داریم تا حدود زیادی از محل سد گاوشان جبران می‌شود.

فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه نیز که از محل شکستگی بازدیدی کرده بود با اشاره به حجم بالای آبی که در محل این شکستگی از دست می‌رود، گفت: باید در طول مسیر خط لوله، شیرهای قطع و وصل متعدد تعبیه شده باشد تا در صورت بروز چنین حوادثی بتوان از فشار آب برای ترمیم شکستگی کاست.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز تنها راه برای حل این مشکل کاهش ورود آب به شبکه می‌باشد و در صورت نیاز اطلاع‌رسانی هم به مردم انجام خواهد شد که ساعتی با قطعی و یا افت فشار مواجه می‌شوند.

رنجبر از دو متولی حوزه آب استان خواست تمام امکانات و تجهیزات خود را در محل شکستگی مستقر کنند تا هرچه زودتر ترمیم شود.

در ادامه استاندار کرمانشاه نیز خواستار رسیدگی فوری به این مشکل شد و گفت: در شرایطی که یک میلیون نفر در شهر کرمانشاه تحت تنش آبی هستند، نباید اجازه هدررفت این میزان آب را داد.

هوشنگ بازوند با تاکید بر لزوم بسیج کردن همه ظرفیت‌ها برای ترمیم این شکستگی، ادامه داد: تا ظهر امروز این شکستگی باید مرتفع شود.

وی اضافه کرد: حتی اگر نیاز باشد باید اکیپ‌های همکار از استان‌های مجاور برای کمک به حل مشکل پای کار بیایند.

استاندار کرمانشاه طی تماس تلفنی با وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، از آنها نیز درخواست کمک برای حل این مشکل اضطراری را داشت و گفت: باید این خط انتقال از قبل از نظر فنی آزمایش می‌شد که آیا ظرفیت انتقال این میزان آب را دارد، یا خیر.

مسئله اصلی که این شکستگی را تحت تاثیر قرار داده این است که مشخص نیست متولی این خط لوله شرکت آب منطقه‌ای است یا آب و فاضلاب. به گفته مسئولان شرکت آب منطقه‌ای این خط لوله از آنجایی که چندین سال است به صورت اضطراری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تحت تولیت آب و فاضلاب قرار دارد، اما شرکت آب و فاضلاب ادعا دارد هنوز این خط را تحویل نگرفته است.

به هر حال استاندار کرمانشاه به مدیران هر دو شرکت اولتیماتوم داد با تولیت شرکت آب منطقه‌ای و همکاری شرکت آب و فاضلاب این مشکل هرچه زودتر مرتفع شود.

حالا شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اطلاعیه‌ای درباره احتمال قطعی و افت فشار آب در اکثر نواحی شهر کرمانشاه صادر کرده و به نظر می‌رسد سناریو نهایی که کاهش آب ورودی به خط انتقال است، در حال انجام می‌باشد.

در اطلاعیه صادره آمده است: به اطلاع مشترکین گرامی مدیریت آب و فاضلاب شهرستان کرمانشاه می رساند، با توجه به شکستگی خط انتقال آب سد گاوشان به شهر کرمانشاه و اجرای عملیات تعمیر و ترمیم خط انتقال، مشترکین در مناطق سه گانه شهر کرمانشاه بخصوص مناطق یک و دو، تا اتمام تعمیرات با افت فشار و یا قطعی آب مواجه خواهند شد.

لذا از شهروندان ساکن در مناطق مذکور خواهشمند است با مدیریت مصرف آب و اجتناب از مصارف غیر ضروری، همکاری لازم را با این شرکت داشته باشند و پرسنل شرکت آب و فاضلاب استان را در مسیر خدمت رسانی مطلوب یاری نمایند.

منبع: ایسنا

327729