کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

آمریکا و مشکلات تاریخی حل نشده/ نژادپرستی در ایالات متحده ساختاری شده است

ساختاری شدن نژادپرستی به تاریخ آمریکا و 400 سالی که سیاه پوست‌ها به زور از آفریقا به منطقه آمریکای شمالی آورده شدند و در این ۴۰۰ سال همیشه تحت ستم بودند و یک دوره‌ای رسماً برده بودند، برمی‌گردد. پس از آن هم روش‌های برده‌داری به شکل‌های جدیدی ادامه پیدا کرده و مشکل حل نشده است.
تصویر آمریکا و مشکلات تاریخی حل نشده/ نژادپرستی در ایالات متحده ساختاری شده است

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تفکر واحد ترامپ و بایدن در رابطه با نژادپرستی و سرایت این خشونت به اروپا بیان کرد: مشکل اصلی نژادپرستی در آمریکا این است که نژادپرستی در این کشور ساختاری شده است و رئیس جمهور آمریکا و افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند به این مسئله اعتراف می‌کنند اما اعتراف به این‌که در آمریکا نژادپرستی ساختاری وجود دارد، هنر نیست.

ایزدی ادامه داد: زمانی که یک مسئله آنقدر گسترده می‌شود که دیگر قابلیت سانسور و پنهان کردن ندارد، این مسئله به صورت علنی اعلام می‌شود همانگونه که در نظر سنجی گلوپ نیز که منتشر شده هم سفیدپوستان و هم سیاه‌پوستان معتقدند که نژادپرستی ساختاری وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: ساختاری شدن نژادپرستی به تاریخ آمریکا و 400 سالی که سیاه پوست‌ها به زور از آفریقا به منطقه آمریکای شمالی آورده شدند و در این ۴۰۰ سال همیشه تحت ستم بودند و یک دوره‌ای رسماً برده بودند، برمی‌گردد. پس از آن هم روش‌های برده‌داری به شکل‌های جدیدی ادامه پیدا کرده و مشکل حل نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تشریح کرد: دموکرات‌ها بعضاً به وجود این مسئله اعتراف می‌کنند اما در عمل کاری نمی‌کنند. بایدن تا به امروز برای حل این معضل کاری انجام نداده کما این‌که در طول 8 سال ریاست جمهوری اوباما که فردی دورگه‌ و پدرش سیاه‌پوست بود، اتفاق مثبتی در جهت حل این معضل رخ نداد.

ایزدی افزود: اگر در آن 8 سال دوره اوباما به مشکل نژادپرستی ساختاری در آمریکا توجه می‌شد، اتفاقات سال گذشته رخ نمی‌داد که حدود یک سال تظاهرات گسترده‌ای در آمریکا در ضدیت با نژادپرستی و اعتراض به کشته شدن جرج فلوید صورت گرفت.

عوامل مؤثر بر ساختاری شدن نژادپرستی

وی با اشاره به این‌که نژادپرستی ساختاری در اروپا و آمریکا متأثر از چند عامل است، اظهار داشت: عامل اول این است که این کشورها در حال افول هستند یعنی قدرت اقتصادی آن‌ها در حال کاهش است، وضعیت اجتماعی- فرهنگی‌شان در حال سقوط است، مشکلات متعددی دارند و زمانی‌که کشوری دچار تنش باشد افرادی پیدا می‌شوند که مشکلات را گردن یک عده بیندازند مثلاً در آمریکا افرادی هستند که می‌گویند مشکلات و معضلات ما تقصیر سیاه‌پوستان و افرادی است که از سوریه به آنجا مهاجرت کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: عامل دوم این است که صهیونیست‌ها همیشه فعال هستند و بسیاری از جریان‌های راستگرای تند که بانی این نوع حرکت‌ها هستند و در این زمینه تبلیغ می‌کنند مرتبط با صهیونیست‌ها است.

فواد ایزدی در پایان گفت: عامل مؤثر دیگر در ساختاری شدن نژادپرستی این است که مسئله نژادپرستی در اروپا صدها سال است وجود دارد. در آمریکا نیز از زمان تأسیس آمریکا و حتی قبل از تأسیس آمریکا مشکل نژادپرستی و خودبرتربینی وجود داشت.

327678