مهم ترین عامل تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟

یک استاد دانشگاه گفت: دو مانع اساسی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد مشکلات اقتصادی و فرهنگی هستند.
تصویر مهم ترین عامل تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن فائضی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد وزارت کشور، در یک گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معیشت اجازه ازدواج به جوانان را می دهد یا خیر؟ اظهار کرد: ما در اصل معیشت اختلاف نداریم و این موضوع در زندگی تأثیرگذار است، چراکه به هر حال بقای خانواده‌ها بر اساس معیشت است، اما اینکه بگوییم جوانان امروز ما بر مبنای معیشت تصمیم به ازدواج می‌گیرند این طور نیست.

وی بیان کرد: ما امروز در جامعه، با نگرش‌ها و تغییرات الگویی که برخاسته از مسائل فرهنگی است روبرو هستیم و آمارها هم این موضوع را نشان می دهند؛ به طوری که اخیرا، معاون ساماندهی امور جوانان گفت که بر اساس پایش‌ها و بررسی‌های اخیر، ۳۷ درصد جوانان حتی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند که این آمار مهمی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر نگاهی به آمار سال ۹۵ بیندازیم که وضعیت معیشتی جامعه ما بهبود داشت و تورم مثل امروز افسارگسیخته نبود. متوجه می شویم که بر اساس آمار گرفته شده از سامانه ثبت احوال، در سال ۹۵، ۶۶۰هزار نفر ازدواج کرده اند و در سال ۹۸ که وضعیت اقتصادی مطلوب نبوده و تورم و تحریم وجود داشته است، ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ نفر ازدواج کرده اند یعنی آمار به صورت جدی تغییر نکرده است و قاعدتاً اگر موضوع معیشت بود، این رقم شکل نمی گرفت.

فائضی گفت: با توجه به آمار مذکور، در سه ماهه سال ۹۹ هم ۱۲۷ هزار و ۳۱۸ نفر ازدواج کردند و در این میان باید گفت که اگرچه معیشت گزاره مهمی برای ازدواج است و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، اما این آمار و ارقام نشان می‌دهند، آن چه که مهم است تغییر نگرش‌ها و الگوهاست که متاسفانه از غرب گرفته شده است.

وی ادامه داد: گاهی ما باید بر اساس آمار و ارقام شرایط را تحلیل کنیم و باید مصداق بیاوریم و ما برای این منظور هم مصداق می آوریم. بنده در سال ۷۲ که دانشجو بودم می خواستم ازدواج کنم و با توجه به مشکلات اقتصادی، حساب کردم که تا هفت سال آینده نمی توانم ازدواج کنم اما یک هفته بعد این کار را انجام دادم، آن هم در زمانی که ۱۰۰ هزار تومان پول زیادی بود، بنابراین معیشت برای ازدواج مهم است و این موضوع را انکار نمی‌کنیم اما عامل مهمی نیست، چرا که بحث فرهنگی عامل مهم است.

این استاد دانشگاه افزود: امروز جوانان ما راحت طلب هستند و در حقیقت، راحت طلبی در میان نسل جوان به وجود آمده است و این نشان می‌دهد که حتی اگر بخشی از موانع و مشکلات اقتصادی آن‌ها برای ازدواج برطرف شود، اما باز هم برخی از جوانان انگیزه لازم برای ازدواج را ندارند.

وی با اشاره به نقش مهم دولت ها تأکید کرد: دولت ها برای تأمین امنیت و معاش به وجود می آیند و وظیفه آن ها این موارد مهم است و بنده می گویم که ما در جامعه، مشکلات فرهنگی داریم یعنی نسل امروز ما راحت طلب شده است و دنبال ازدواج سفید می رود و نمی توانیم منکر این موارد شویم و سوال این است که آیا همان ازدواج آسان که مقام معظم رهبری اشاره کرده اند را در زندگی‌های خود تحقق می‌دهیم؟ چه دولت که باید این زمینه را فراهم کند و چه ما که باید برای این مهم گام برداریم. به طور مثال؛ اگر بنده بخواهم دخترم را شوهر بدهم انتظاراتی دارم که فرد حاضر به ازدواج نمی‌شود و باید بدانیم که موضوع معیشت همیشه بوده است و به همین دلیل، ما باید از لحاظ فرهنگی با این مقوله روبرو شویم نه با مسئله اقتصادی چرا که مسئله غیر قابل انکاری نیست.

وی اظهار کرد: این یک واقعیت است که ۲۴ سالگی سن مطلوب برای ازدواج دخترها است اما اگر همین دختر به سن ۳۵ -۳۶ سالگی رسید می‌تواند با جوان ۲۴ ساله ازدواج کند؟ این در حالی است که پسر ۳۵ ساله می‌تواند با دختر ۲۴ ساله ازدواج کند.

فائضی بیان کرد: ما در جامعه با مشکلاتی روبرو هستیم که مسائل اقتصاد و معیشت در رده های بعدی قرار می گیرند و اینکه ما بخواهیم برای ازدواج، تالارهای آن چنانی و... بگیریم ذیل مسائل فرهنگی هستند و در حقیقت، نمی‌توانیم از این موارد چشم پوشی کنیم و فقط معیشت را مانع ازدواج جوانان بدانیم.

وی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی، به منظور تسهیل ازدواج جوانان، وام ازدواج را افزایش داد، آیا با این کار ازدواج هم افزایش پیدا کرد؟ چرا جوانان از این وام برای زندگی کردن استفاده نکردند؟ افرادی که دنبال ازدواج سفید می روند و راحت طلب هستند و از غرب پیروی می‌کنند اتفاقا با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و این یک واقعیت است و اگر ما بتوانیم از شرایطی که هستیم راضی باشیم این بزرگترین دستاورد ماست و در حقیقت، راه را گم کرده ایم و فکر می‌کنیم با پول و منزل می توانیم مشکلات را حل کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به شرایط و موقعیت کشورمان و اینکه دولتمردان باید بر اساس قانون اساسی، معیشت و شغل جوانان را تامین کنند، سازمان اداری ما باید با آن رویکرد فعال شود و تلاش کند که مشکلات را از پیش پای جوانان و مردم بردارد و لازمه این کار هم وجود مدیران شایسته سالار است، این در حالی است که یکی از مشکلات جامعه ما، مدیران ناکارآمد هستند و در این میان، فقط شعار و برنامه در جامعه ما خوب بوده است.

فائضی ادامه داد: مشکل ما سوء مدیریتی است و به همین دلیل، دولت باید از مدیران کارآمد و شایسته استفاده کند تا در راستای برطرف کردن مشکلات فعالیت کنند و در خصوص مسائل فرهنگی هم نباید کار ظاهری کنیم و واقعا به صورت عمیق و کاربردی وارد این مسئله شویم و مشکلات را برطرف کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

327185