رییس اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه:

معضل مهم رانندگان آمبولانس‌های اورژانس تردد در معابر دارای ترافیک است

میانگین زمان رسیدن پرسنل اورژانس کرمانشاه بر سر بالین بیماران در حوادث جاده‌ایی، ۱۳ دقیقه و در شهرها هفت دقیقه است که از میانگین کشوری کمتر است
تصویر معضل مهم رانندگان آمبولانس‌های اورژانس تردد در معابر دارای ترافیک است

به گزارش سایت خبری پرسون ازکرمانشاه، هومن رفیعی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از معضلات مهم و آزار دهنده رانندگان آمبولانس‌های اورژانس را تردد در معابر دارای ترافیک شهری دانست و گفت: بارها در خصوص تدبیر برای حل این مشکل از شورای ترافیک استان درخواست راهکار کرده‌ایم.

دکتر هومن رفیعی روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: درخواست اورژانس از شورای ترافیک استان، اختصاص یک خط ویژه و یا سبز برای تردد آمبولانس‌های اورژانس و خودروهای آتش نشانی و امدادی در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهر کرمانشاه بویژه هسته مرکزی بوده است.

وی با بیان اینکه حداقل زمان ممکن برای رسیدن به بالین بیماران و مصدومان که به آن زمان طلایی نجات می‌گویند برای ما بسیار حیاتی است، افزود: ایجاد خط ویژه نقش مهمی در نجات افراد حادثه دیده شهر و ماموریت‌های امدادی، آتش نشانی و پلیس راهور و انتظامی دارد که سال‌هاست در شورای ترافیک مطرح شده اما هنوز به آن توجه لازم نشده است.

رفیعی با اشاره به مشکلات ترافیک معابر شهری کرمانشاه یادآور شد: از فروردین امسال؛ اجرای طرح آمبولانس موتوری (موتورلانس) را در نقاط شلوغ شهر بویژه سمت بازار و خیابان مدرس و حوالی آن راه اندازی کردیم تا بتوانیم به موقع به بالین بیماران و حادثه دیدگان ساکن در این مناطق برسیم و اقدامات اولیه درمانی برای آنها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی موارد رانندگان به آمبولانس‌های اورژانس که پشت سرشان در حرکت بوده راه عبور نمی‌دهند، تاکید کرد: این راننده ها فکر می‌کنند، آمبولانس خالی است و الکی آژیر کشیده و بوق می‌زند در حالیکه بیشتر اوقات آنها ماموریت دارند هرچه سریعتر به بیمار قلبی، سکته‌ای یا حادثه دیده‌ای برسند یا او را به مرکز درمانی منتقل کنند.

رفیعی جامعه را نیازمند آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در خصوص اهمیت کار آمبولانس اورژانس دانست و گفت: مردم ما ایستادن پشت چراغ قرمز، تردد در خیابان‌های شلوغ و ترافیک را تحمل می‌کنند اما اینکه یک لحطه بایستند تا خودروی آمبولانس عبور کند را تحمل نمی‌کنند و اینجا است باید گفت این کار آنها جان یک نفر را که درمان سریع نیاز دارد و شاید از اقوام و اعضای خانواده او باشد را به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه افزود: مردم وقتی آمبولانس و هر خودرو خدمت رسانی مانند آتش نشانی را می‌بینند باید فکر کنند شاید به دنبال خدمت رسانی به بیماری بدحال یا خاموش کردن آتشی است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به حادثه خیز بودن جاده روانسر- کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این محور از شلوغ ترین راه‌های برون شهری استان است و هر روز شاهد وقوع یک حادثه ناگوار در آن هستیم به همین خاطر باید مسوولان به فکر ایجاد یک خط تردد اضطراری و ویژه در این مسیر باشند تا مصدوان حوادث رانندگی را در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان و مراکز درمانی برسانیم.

رفیعی در بخش دیگری با بیان اینکه اورژانس کرمانشاه ۶۷ پایگاه، ۱۴۵ آمبولانس، ۲ اتوبوس آمبولانس و یک اورژانس هوایی و حدود ۶۵۰ پرسنل دارد، اضافه کرد: میانگین زمان رسیدن پرسنل اورژانس کرمانشاه بر سر بالین بیماران در حوادث جاده‌ایی، ۱۳ دقیقه و در شهرها هفت دقیقه است که از میانگین کشوری کمتر است.

وی از دیگر معضلات پیش روی اورژانس را مزاحمت تلفنی اعلام کرد و یادآور شد: ۹ درصد تماس‌های تلفنی که با اورژانس کرمانشاه گرفته می‌شود، مزاحم است.

رفیعی توضیح داد مزاحم تلفنی اورژانس جان افراد دیگر را که به کمک نیاز دارند به خطر می‌اندازند به این معنی زمانی که پرسنل به آدرس غلط آنها اعزام می‌شوند و ممکن است در همان دقایق کسی واقعا دچار حمله قلبی، سکته مغزی و حادثه دیگری شود و بخاطر کمبود نیرو و آمبولانس نتوانیم به موقع بر بالین او حاضر شده و به همین خاطر جانش به خطر بیافتد.

او خواستار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص خطرناک بودن کار مزاحمین تلفنی شد و اظهار کرد: رسانه ها در این ارتباط می توانند به اورژانس کمک کرده و مردم را از انجام این کار آگاه سازند.

اورژانس ۱۱۵ کرمانشاه میانگین سالیانه ۶۰ هزار انواع مختلف ماموریت انجام می دهد، افزود: بیشترین ماموریت ها حوادث تصادفی و ترافیکی و سپس بیماران قلبی، تنفسی است اما از سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا، بعد از حوادث تصادفی، ماموریت‌های بیماران تنفسی این مرکز بیشتر شده که عمده آن به خاطر ویروس کرونا است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای داری سکنه، این استان ۶۷ پایگاه اورژانس با حدود ۶۵۰ پرسنل، ۱۴۵ دستگاه آمبولانس، ۲ اتوبوس آمبولانس و یک اورژانس هوایی به کمک هوانیروز دارد.

منبع: ایرنا

326676