تولید ۲ رادیو داروی جدید در بیمارستان رضوی مشهد

مدیر بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی از تولید ۲ رادیو داروی جدید برای تشخیص سرطان‌های مختلف توسط متخصصان پزشکی هسته‌ای این بیمارستان برای نخستین بار در کشور خبر داد.
تصویر تولید ۲ رادیو داروی جدید در بیمارستان رضوی مشهد

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، نسیم نوروز بیگی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این ۲ رادیو داروی جدید به نام Ga68-RM2 برای تشخیص سرطان‌های پستان و پروستات و رادیو داروی Ga68-FAP1 برای تشخیص طیف وسیعی از سرطانها در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی تولید شده‌اند.

وی اضافه کرد: بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۴ تاکنون موفق به تولید ۱۰ رادیو دارو برای نخستین بار در کشور برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف شده که ۶ مورد آن طی سه سال اخیر تولید شده است.

مدیر بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی گفت: طی سال‌های اخیر و با حمایت‌های تولیت آستان قدس رضوی دستاوردهای کم نظیری برای نخستین بار در شرق کشور برای درمان بیماری‌های مختلف نظیر سرطان های پروستات و تشخیص تومورهای مغزی صورت گرفته است همچون رونمایی از MIBG تراپی که یک رادیوداروی درمان سرطانها بر پایه ید است.

نوروز بیگی با بیان این که ۲ رادیو داروی جدید تولیدی برای نخستین‌بار در کشور به چهار بیمار برای سرطان تزریق شد افزود: رادیو داروی Ga68-RM2 برای تشخیص و ارزیابی فوق العاده دقیق انواع سرطان‌های پروستات در مردان و سرطان پستان کاربرد دارد و همچنین رادیوداروی Ga68-FAP1 در تشخیص عمومی طیف وسیعی از سرطانهای مختلف کاربرد داشته و در آینده جایگزین پیشرفته‌ای برای رادیو داروی عمومی FDG (یک رادیو داروی عمومی تشخیص سرطانها) خواهد بود.

وی اضافه کرد: دستیابی به فناوری تولید این رادیو داروهای تشخیصی، دانشمندان پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی را قادر می‌سازد تا در گام بعدی به تولید رادیوداروی مشابه در حوزه درمان سرطان‌های یادشده دست پیدا کنند.

او ادامه داد: بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان بزرگترین و پیشرفته‌ترین مرکز پزشکی هسته‌ای کشور همواره پذیرای بیماران از داخل و خارج کشور بوده است.

در یک تعریف ساده به هر دارویی که در ساختار آن یک رادیو ایزوتوپ موجود باشد رادیودارو گفته می‌شود. رادیوایزوتوپ‌ها در واقع عناصر ناپایداری هستند که با توجه به ساختار اتمی‌شان از خود پرتو (Radiation) منتشر می‌کنند. این پرتوها که شامل پرتوهای آلفا (α)، بتا (β) و گاما (γ) هستند دارای طول موج و سطح انرژی‌ متفاوتی هستند و بر همین اساس می‌توانند در فرایندهای مختلف تشخیصی و درمانی به کار گرفته شوند.

داروهای نشان‌دار رادیواکتیو که به بیمار تزریق یا خورانده می‌شوند به نام رادیو داروها معروف هستند. این رادیو داروها برای تشخیص و درمان بیماریهای مختلف به ویژه سرطانها کاربرد دارند.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد با ۳۲۰ تخت بیمارستانی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. این بیمارستان از امکانات و تجهیزات منحصر به فردی در درمان بیماریهای مختلف برخوردار است.

منبع:ایرنا

326092