مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی وزارت صمت:

سیمان سهمیه بندی نشده است

اله یاری گفت: تصمیمی برای توزیع سیمان به صورت سهمیه بندی گرفته نشده، اما به دلیل قطعی برق، میزان تولید این محصول کاهش زیادی داشته است.

تصویر سیمان سهمیه بندی نشده است

به گزارش سایت خبری پرسون، اله یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی وزارت صمت درباره اخبار منتشر شده در خصوص سهمیه بندی سیمان گفت: تصمیمی برای توزیع سهمیه بندی شده سیمان گرفته نشده است؛ یا ساده‌تر بگوییم تولیدی وجود ندارد که بخواهیم آن را به صورت سهمیه بندی عرضه کنیم.

او افزود: دو روز پیش در مجلس و دیروز در دفتر وزیر صمت بودیم و مشکل تامین برق صنعت کماکان در حال پیگیری است. پیشنهادی برای رئیس جمهور تنظیم شده تا خدمت ایشان ارائه شود.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی وزارت صمت تصریح کرد: برخلاف آنچه که اعلام شده بود هنوز برق واحد‌های تولیدی وصل نشده است. بنا بود با دیماند مشخصی برق واحد‌های تولید سیمان وصل شود، اما انجام نشد. اعلام شده بود واحد‌های تولیدی می‌توانند شب‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت و در طول روز با ۳۰ درصد ظرفیت کار کنند در حالی که این میزان تامین برق دردی از واحد‌های تولید سیمان دوا نمی‌کند.

اله‌یاری ادامه داد: حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد برق مصرفی این کارخانجات برای کوره است که خاموش و روشن کردن آن امکان پذیر نیست. خاموش و روشن کردن مکرر باعث بروز آسیب در کوره شده و در نهایت کارخانجات را مجبور به تعویض سیستم نسوز کوره می‌کند.

او گفت: امروز هر آجر نسوز ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد پس ۳۰ میلیارد تومان هزینه آجرچینی هر کوره خواهد شد به علاوه تعطیلی چند روزه برای انجام این کار به همراه خواهد داشت. پس اصلا نمی توان با ۱۰ درصد ظرفیت شروع به کار کرد.

مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی بیان کرد: موجودی کلینکر واحد‌ها حدود ۳ میلیون تن است یعنی کمتر از مصرف دو هفته کشور ما که کلینکر مناسبی هم نیست و بخشی از آن دور ریز خواهد شد.

او تصریح کرد: با هر واحدی که تماس گرفتیم اعلام کردند که هنوز برق آن‌ها وصل نشده است. در میلگرد موجودی خوبی داریم، اما موجودی سیمان کشور بسیار کاهش پیدا کرده است. با ارائه برق محدود، تولیدی نخواهد شد و حتی اگر تولید شود، تولید با ظرفیت ۱۰ درصد تنها شبکه دلالی را گسترش می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

325771