موافقت اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید ۲ میلیون بشکه نفت

طبق توافق جدید اوپک پلاس، ۲ میلیون بشکه در روز معادل ۰.۴ میلیون بشکه در ماه از اوت تا دسامبر ۲۰۲۱ به تولید نفت این گروه اضافه می‌شود.
تصویر موافقت اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید ۲ میلیون بشکه نفت

به گزارش سایت خبری پرسون، وزرای ائتلاف اوپک پلاس در روز یکشنبه در مورد افزایش عرضه نفت از ماه اوت توافق کردند تا قیمت نفت را که به دنبال بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا، به بالاترین رقم طی دو سال و نیم گذشته رسیده، کنترل کنند.

این گروه که شامل کشورهای عضو اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه می‌شود، پس از موافقت با درخواست امارات که یکبار مذاکرات را متوقف کرده بود، در مورد سهمیه‌های جدید تولید از ماه مه 2022 به توافق رسیدند.

سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات در یک کنفرانس خبری گفت:«ما از این توافق راضی هستیم» ولی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان به هیچ کدام از سوالات در مورد چگونگی این توافق پاسخ نداد.

ائتلاف پلاس در سال گذشته میلادی 10 میلیون بشکه در روز از تولید خود را در بحبوحه سقوط تقاضا به خاطر همه‌گیری کرونا کم کرد. این ائتلاف تولید خود را به تدریج افزایش داد و حالا میزان کاهش تولید آن به 5.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق توافق جدید، اوپک پلاس از ماه اوت تا دسامبر 2021 ، 2 میلیون بشکه در روز معادل 0.4 میلیون بشکه در ماه به تولید خود اضافه می‌کند. این ائتلاف قصد دارد تا سپتامبر 2022 (شهریور 1401) کاهش تولید خود را به صفر برساند.

اوپک پلاس توافق کرده بود قرارداد کاهش تولید را تا پایان 2022 تمدید کند تا در صورت توقف رشد اقتصاد جهان به خاطر انواع جدید ویروس کرونا، امکان نشان دادن عکس العمل مناسب را داشته باشد.

در حالی که ریاض و امارات هر دو موافق افزایش فوری تولید بودند، ولی امارات مخالف تمدید این قرارداد بدون بالا رفتن سهمیه تولید بود.

ائتلاف اوپک پلاس برای حل این اختلاف، سهمیه‌های تولید جدید را برای برخی اعضا مانند امارات، عربستان، روسیه، کویت و عراق از ماه مه 2022 اعلام کرد.

به این ترتیب مبنای تولید امارات از ماه مه 2022 تا 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. این رقم در حال حاضر برابر با 3.168 میلیون بشکه در روز است.

مبنای تولید امارات و روسیه هم تا 11.5 میلیون بشکه در روز نسبت به 11 میلیون فعلی بالا می رود. عراق و کویت هم 150 هزار بشکه در روز افزایش مبنای تولید خواهند داشت.

عبدالعزیز گفت تغییری در مبنای تولید نیجریه و الجزایر ایجاد نخواهد شد. وی گفت اوپک پلاس سیاست خود را هنگام بازگشت نفت ایران به بازار در صورت رسیدن به یک قرارداد با قدرت‌های دنیا بر سر برنامه هسته‌ای ایران تنظیم می‌کند.

منبع: تسنیم

325130