روانپزشک و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پرسون:

کارتل مواد مخدر برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد سوبسید پرداخت می‌کند

یک روانپزشک و استاد دانشگاه گفت: سیستم و کارتل مواد مخدر در کشور به گونه‌ای سوبسید و یارانه می‌دهد که قیمت انواع مواد مخدر افزایش پیدا نکند تا آمار مصرف کنندگان کاهش نداشته باشند.

تصویر کارتل مواد مخدر برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد سوبسید پرداخت می‌کند

ستار صفری؛ روانپزشک و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: متاسفانه در هر آمار جدیدی که در حوزه مواد مخدر گرفته می شود به نتایج نگران کننده‌ای می‌رسیم.

این روانپزشک در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر دسترسی به مواد مخدر از دسترسی به مواد خوراکی بسیار سریع‌تر و آسان‌تر شده است تا جایی که در تحقیقات جدیدی که در کشور به صورت میدانی صورت گرفت مشخص شد که یک مصرف کننده مواد مخدر می‌تواند با یک تلفن یا در فضای مجازی در کمتر از 7 دقیقه به مواد مخدر مورد نظر خود دسترسی پیدا کند که این یک فاجعه بزرگ برای جامعه‌مان است.

صفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معضل دیگری که در بحث مواد مخدر داریم، مربوط می شود به کاهش سن ابتلا به اعتیاد. طبق آخرین گزارش‌ها و بررسی‌ها سن اعتیاد در ایران به 13 سال هم رسیده است که تداوم این وضعیت در آینده‌ای نه چندان دور جامعه را از درون متلاشی می‌کند.

این روانپزشک با اشاره به رابطه معکوس تورم و مواد مخدر در جامعه ایرانی اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه هر روز شاهد تورم در تمامی حوزه‌های اقتصادی هستیم ولی به عینه می‌بینیم که نرخ مواد مخدر در کشور روند کاهشی و ضدتورمی به خود گرفته است و همین امر زمینه بالا رفتن تقاضا برای مصرف مواد مخدر در کشور به ویژه در بین نوجوانان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت که سیستم و کارتل مواد مخدر در کشور به گونه‌ای سوبسید و یارانه می‌دهد که قیمت انواع مواد مخدر افزایش پیدا نکند تا آمار مصرف کنندگان کاهش نداشته باشند.

صفری به بیشترین موادمخدر مصرفی در کشور اشاره داشت و بیان کرد: طبق بررسی‌هایی که در طول سال‌های اخیر از سوی انجمن‌های مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، الگوی مصرف موادمخدر از موادمخدر سنتی به سرعت در حال حرکت به سمت موادمخدر صنعتی است.

این روانپزشک در پایان سخنان خود افزود: در حال حاضر بیشترین اقبال معتادان به مصرف حشیش و گُل است که مصرف کنندگان این دو ماده مخدر را قریب به اتفاق نوجوانان تشکیل می‌دهند.

سیدعثمان محمودی ـ استان کردستان

325063