مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه:

کتابخانه های استان هرساله وجین شده و کتابهای کهنه و فرسوده جمع آوری می شود

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه با اشاره به تلاش برای به روز نگه داشتن منابع کتاب استان گفت: کتابخانه های استان هرساله وجین شده و کتابهای کهنه و فرسوده و بدون مخاطب آنها جمع آوری می‌شود.
تصویر کتابخانه های استان هرساله وجین شده و کتابهای کهنه و فرسوده جمع آوری می شود

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه با اشاره به تلاش برای به روز نگه داشتن منابع کتاب استان گفت: کتابخانه های استان هرساله وجین شده و کتابهای کهنه و فرسوده و بدون مخاطب آنها جمع آوری می‌شود.

معصومه حسنی خوانسار گفت: با اشاره به اثرات منفی کرونا در همه بخش های فرهنگی، گفت: در این میان کتابخانه‌ها هم بی نصیب نمانده و کرونا آمار مراجعات حضوری به این اماکن را کاهش داده است.

وی افزود: با توجه به تعطیلی های کرونایی و کاهش مراجعه حضوری به کتابخانه ها، تلاش کردیم برنامه های کتاب و کتابخوانی را به سمت فضای مجازی سوق دهیم که در این زمینه برنامه های خوبی انجام شده است.

حسنی خوانسار افزود: در حال حاضر تمام کتابخانه های استان در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند و برنامه هایی مانند قصه گویی، معرفی کتاب و مسابقات و نقاشی و ... را از طریق این صفحات مجازی برگزار می کنند.

حسنی خوانسار در خصوص میزان افزایش سرانه مطالعه در شرایط شیوع کرونا گفت: نمی توان در این زمینه اظهار نظر دقیقی داشت، چرا که تحقیق و بررسی صورت نگرفته، اما آنچه مسلم است اینکه کرونا سبک مطالعه را تغییر داده و افراد بیشتر به سمت کتاب های الکترونیکی پیش رفته اند.

وی افزود: همچنین در سالهای اخیر استفاده از کتاب های صوتی هم قدری افزایش داشته است و در حال حاضر 15 تا 20 هزار جلد از این کتابها در دو بخش کودک و نوجوان و نیز بزرگسال در کتابخانه های استان موجود است.

حسنی خوانسار در ادامه با اشاره به تلاش برای به روز کردن منابع کتاب در کتابخانه های استان گفت: سالانه مبالغی کتاب های جدید و تازه منتشر شده خریداری می شود و دو سال پیش حدود 100 میلیون تومان کتاب برای کتابخانه های استان خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است بخشی از این خرید کتاب به خرید کتاب های نویسندگان کرمانشاهی اختصاص یابد.

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه در خصوص خریداری کتاب های کمک آموزشی هم گفت: بخشی از خرید کتاب هم به کتاب های کمک آموزشی اختصاص دارد.

وی افزود: موسسه آموزشی قلم چی هم هرساله مجموعه ای از کتاب های کمک آموزشی خود را بصورت رایگان در اختیار ما قرار می دهد

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه از اجرای سالانه طرح "وجین" کتاب در کتابخانه های استان خبر داد و افزود: در این طرح کتاب های فرسوده و کهنه شناسایی شده و از کتابخانه های استان جمع آوری می شوند.

وی افزود: همچنین در این طرح کتاب هایی که بیش از پنج سال به امانت برده نشده و بدون مخاطب هستند هم از کتابخانه های استان جمع آوری می شوند.

324474