اتمام مرمت دیوار تاریخی قلعه سانسیز

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز در شهرستان طارم خبر داد.

تصویر اتمام مرمت دیوار تاریخی قلعه سانسیز

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمدرضا محمدپور معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز در شهرستان طارم خبر داد و گفت: کف گچی، برج مدور سنگی در گوشه جنوب شرقی و بقایای معماری یک اتاق بزرگ با دیوار‌های قطور سنگی این بنای تاریخی مرمت شد.

او افزود: برج سنگی و دیواره‌های سنگی حاصل از کاوش‌های سال ۱۳۹۸ قلعه سانسیز مرمت شد.

محمدپور ادامه داد: این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ بر فراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در طارم و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است.

او گفت: قلعه سانسیز (قلعه گبری) از قلعه‌های نسبتاً بزرگ دوران اوایل و میانی اسلامی در استان زنجان محسوب می‌شود که این محوطه شامل بقایای استحکامات تدافعی در حاشیه رودخانه و بر بلندی یک تپه طبیعی مرتفع و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در جنوب و شمال آن است.

محمدپور افزود: قلعه سانسیز یکی از بزرگترین آثار برجای‌مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن هستند. قلعه سانسیز در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۰ با قدمت ساسانی اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

323806

مطالب مرتبط