دادستان قزوین:

رویکرد قانونگذار نسبت به مجازات مجرمان حرفه‌ای نیازمند بروزرسانی است

دادستان قزوین از لزوم به روزرسانی قانون مجازات مجرمان حرفه‌ای گفت.
تصویر رویکرد قانونگذار نسبت به مجازات مجرمان حرفه‌ای نیازمند بروزرسانی است

به گزارش سایت خبری پرسون از قزوین، محمد قاسمی در سومین نشست ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار استان قزوین که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، گفت: تامین امنیت مطالبه عمومی از دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های متولی است و به همین خاطر برگزاری نشست های این ستاد در دوره تحول قوه قضاییه، از اهمیت بالایی برخوردار است و سایر دستگاه ها و نهادهای عضو این ستاد ضروری است، در راستای تحقق اهداف مورد نظر و اجرای مصوبات اهتمام ویژه داشته باشند.

وی افزود: خدشه‌دار شدن امنیت و وقوع برخی جرائم حتی در ابعاد کوچک، بازتاب منفی گسترده در جامعه دارد و بعضا تبعات روحی و روانی آن جبران ناپذیر است و نباید به این افراد مجالی برای اخلال در نظم و امنیت عمومی و مخدوش کردن امنیت داد و این موضوع مستلزم بازنگری در قوانین و اجرای قاطعانه احکام قضایی است.

دادستان مرکز استان در ادامه بیان داشت: متاسفانه قوانین فعلی برای مجرمان حرفه‌ای و عادی، واحد و مشترک است و لازم است قوانین همراه با رویکردها بروزرسانی شود و باید قوانین و مجازات ها متناسب با سوابق و رفتار ارتکابی مجرمان باشد و قطعاً برخوردهای به موقع و قاطع نوعی اقدام پیشگیرانه است.


این مقام قضایی استان همچنین تصریح کرد: بسیاری از جرائم خشن در انظار عمومی حادث می شود و افکار عمومی را جریحه‌دار می کند، اما مجازات آن در خفا انجام می شود و باید رویکرد قوانین نسبت به مجرمان این جرائم به گونه‌ای باشد که مجازات آنها نیز در ملاءعام انجام شود و قطعاً اجرای اینگونه مجازات ها بازدارنده خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار مستلزم همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌ها و نهادها است و بدون شک صرفاً با اقدامات چند دستگاه محدود اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد و باید رویکرد پیشگیرانه در این حوزه در تمامی ابعاد به درستی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۸۰ مجرم حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک استان در سامانه ساما ثبت شده است، افزود: بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار در استان تشکیل شده و مجرمان مورد نظر مستمراً مورد رصد قرار دارند و باید این بانک اطلاعاتی به صورت مستمر بروزرسانی شود و اطلاعات آن بین دستگاه های متولی به اشتراک گذاشته شود و باید در راستای دستیابی به اهداف، از اقدامات جزیره‌ای پرهیز شود.

دادستان قزوین در ادامه اظهار داشت: اگر اقدامات دستگاه ها در راستای رصد و کنترل مجرمان حرفه‌ای هماهنگ و متناسب باشد، قطعاً مجرمان نوظهور به مجرم حرفه‌ای تبدیل نخواهند شد و باید زمینه بازاجتماعی کردن مجرمان حرفه‌ای را نیز فراهم شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: بسیاری از شهروندان در پایان هفته در دامن طبیعت، تفرجگاه‌ها و اماکن تفریحی حضور می یابند، اما متاسفانه اراذل و اوباش با استفاده از وسایل موتوری و پیاده در این محل‌ها حضور می یابند و با اقدامات و رفتار خود احساس ناامنی را به شهروندان القاء می کنند و این افراد مستعد وقوع جرم هستند و بعضا جرائمی را نیز مرتکب می شوند و امنیت را خدشه‌دار می کنند.

محمد قاسمی همچنین گفت: فضاهای عمومی متعلق به عموم مردم است و باید این اماکن از حضور اراذل و اوباش و مجرمان حرفه‌ای و نوظهور پاکسازی و ناامن شود و بی تردید حضور موثر دستگاه های متولی میتواند امنیت را برای شهروندان تامین کند و یکی از راهکارهای کنترل اینگونه مجرمان، کاهش بسترهای وقوع جرم در جامعه است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ما از رسیدن به اهداف بازخواهد داشت، عدم ادبیات واحد، اقدامات مقطعی و جزیره‌ای است و اگر اقدامات همسو و هماهنگ نباشد، امنیت محقق نخواهد شد و در این راستا باید سامانه های مرتبط برای تمامی دستگاه های متولی قابل بهره‌برداری باشد و تبادل اطلاعات صورت گیرد، تا اقدامات بر اساس اطلاعات موجود باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: صرفاً حبس و اقدامات سلبی نسبت به مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک موثر نخواهد بود، زیرا علاوه بر برخوردهای قاطع نسبت به این مجرمان، باید زمینه اصلاح آنها نیز فراهم شود و این موضوع می بایست در دوران تحمل مدت حبس مورد توجه قرار گیرد، چون این افراد فطرتاً مجرم نیستند و شاید شرایط اجتماعی آنها را در این موقعیت قرار داده باشد و قطعاً با اقدامات هدفمند اصلاح‌پذیر خواهند بود و در این راستا باید از تمامی ظرفیت های قانونی و اجتماعی استفاده شود، تا امنیت پایدار تحقق یابد.

323636