شلوغی اماکن عمومی کرمان علی‌ رغم وضعیت قرمز کرونایی

کرمان در حالی این روزها در تب تند کرونا می سوزد که شلوغی پارک ها و تفرجگاه‌ها و حضور مسافران در شهرها محسوس بوده و مردم خواستار اجرای سخت گیرانه مصوبات کرونایی هستند.
تصویر شلوغی اماکن عمومی کرمان علی‌ رغم وضعیت قرمز کرونایی

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، روزهای قرمز کرمان در حالی سپری می‌شود که طبق اعلام مسئولان بهداشتی باید منتظر روزهای سخت‌تری هم در استان باشیم. در آخرین آمار اعلامی از سوی علوم پزشکی کرمان در حال حاضر ۷۱۵ مورد بستری قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان حضور دارند.

در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان فقط کوهبنان وضعیت قرمز ندارد که پیش بینی می‌شود طی این هفته این شهرستان هم تغییر وضعیت داده و بزرگترین استان کشور یکپارچه قرمز شود.

طبق گفته‌های مسئولان موج پنجم کرونا از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان دامن کرمان را گرفت. عجیب آنکه علیرغم مصوبات و تأکیدات مسئولان، در خیابان‌های مختلف شهرهای کرمان و مرکز استان به وضوح افزایش تعداد خودروهای با پلاک غیربومی به چشم می‌آید.

جولان کرونای دلتا در شهرهای کرمان

حالا شاهد جولان کرونای دلتا در گوشه کنار شهرها هستیم این در حالیست که ویروس جهش یافته کرونا (دلتا) به شدت مسری است و تعداد افراد بیمار به شدت افزایش یافته و بر این اساس خطر جدی تر از گذشته شده است.

هر چند گفته می‌شود که به دلیل واکسیناسیون بخشی از سالمندان، آمار مرگ و میر ثابت است اما باید توجه داشت با روند کُند واکسیناسیون هنوز بخش اعظم جامعه و حتی تعداد زیادی از سالمندان واکسن دریافت نکرده‌اند. پس فعلاً که باید صبورانه به انتظار واکسن بنشینیم و تنها ابزاری که فعلاً در برابر کرونا در دست داریم رعایت پروتکل‌ها بهداشتی است.

برپایی محافل کرونایی در تاریکی پارک‌ها

اما این روزها پارک‌های شهر کرمان هم با وجود اینکه برقشان قطع شده و تاریک هستند باز هم خالی از جمعیت نمی‌شوند. متأسفانه برخی از مردم که گویا هنوز کرونا را جدی نگرفته و میزان خطر را درک نکرده‌اند با بی مسئولیتی در پارک‌ها حاضر می‌شوند. آنها با روشن کردن چراغ خودروها یا استفاده از چراغ‌های سیار تاریکی پارک را جبران می‌کنند و محفل کرونایی‌شان را با هر زحمتی که هست سر پا نگه می‌دارند تا نه تنها خودشان بلکه کل جامعه را به خطر بیاندازند.

چگونه این ماشین‌ها از ایست‌های بازرسی رد می‌شوند؟ مگر مصوب نشده که پلاک‌های غیربومی به استان وارد نشود پس چرا شاهد افزایش چشمگیر حضور مسافران در کرمان طی روزهای اخیر هستیم؟زهرا یکی از شهروندان کرمانی به خبرنگاران گفت: مسئولان کار چندانی برای بسته شدن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها انجام نداده‌اند. باید بوستان‌ها تعطیل شوند و با حضور مأموران انتظامی از حضور مردم در این مکان‌ها جلوگیری شود.

محمد هم در این خصوص چنین گفت: متأسفانه حتی با وجود خاموشی، پارک‌ها در شب و روزهای پایانی هفته شلوغ می‌شوند. مسافرانی هم در شهر حضور دارند در صورتی که از ابتدا باید از حضور مسافران در شهر جلوگیری شود.

وی که گلایه مند از حضور مسافران در شهر کرمان است، اظهار کرد: چگونه این ماشین‌ها از ایست‌های بازرسی رد می‌شوند؟ مگر مصوب نشده که پلاک‌های غیربومی به استان وارد نشود پس چرا شاهد افزایش چشمگیر حضور مسافران در کرمان طی روزهای اخیر هستیم؟

مریم که از اهالی روستای سیرچ است از حضور گسترده مردم در روزهای پایانی هفته در این روستا گلایه دارد، او گفت: آیا جان اهالی روستای سیرچ برای مسئولان اهمیت ندارد؟ روزهای آخر هفته سیرچ بسیار شلوغ می‌شود چرا در این شرایط بیماری راه سیرچ را در روزهای پنجشنبه و جمعه مسدود نمی‌کنند؟

مجید یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که گفت: ما صبح‌ها در پارک‌ها ورزش گروهی انجام می‌دادیم متأسفانه با شرایط کرونا دستور تعطیلی فعالیت گروه‌های ورزشی را داده‌اند. مگر ورزش برای سلامتی مفید نیست پس چرا امکان انجام فعالیت‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد؟

لزوم همکاری نیروی انتظامی برای جلوگیری از حضور افراد در پارک‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان در گفتگو با خبرنگاران در خصوص تمهیدات شهرداری برای جلوگیری از حضور مردم در بوستان‌های شهر کرمان طی شرایط کرونایی اظهار کرد: با توجه به مصوبات ستاد استانی کرونا، در اولین گام اقدام به خاموشی تمامی پارک‌های سطح شهر کردیم. بر این اساس هیچکدام از پارک‌های شهر کرمان در ساعات شب روشن نیست.

رامین امیر مداح ادامه داد: همچنین در تمامی پارک‌ها بنرهایی نصب و به مردم اعلام شده که از حضور در پارک‌ها خودداری کنند.

امیر مداح گفت: حتی دور برخی از پارک‌ها نوارهای زرد خطر به منظور جلوگیری از ورود افراد کشیده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان بیان کرد: بسیار مهم است که مردم خودشان را موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور در پارک‌ها بدانند.

همه پارک‌هایی که احتمال حضور مردم وجود دارد، نگهبان دارند اما نگهبان نمی‌تواند برخورد قهری با مردم داشته باشد و فقط می‌تواند تذکر و توضیح بدهد که افراد برای حفظ سلامتیشان در پارک حضور پیدا نکنند نیروی انتظامی حتماً باید کمک کند که مردم در پارک‌ها حضور پیدا نکنند.

امیرمداح بیان کرد: ما اقدامات پیشگیرانه از حضور مردم در پارک‌ها را انجام داده‌ایم حتی سرویس‌های بهداشتی را بسته‌ایم و آب آشامیدنی پارک‌ها را قطع کرده‌ایم.

وی گفت: در سطح شهر هم روی تابلوها و بیلبوردها بنرهایی برای اطلاع رسانی در این زمینه نصب شده است.

امیرمداح در خصوص حضور مسافران در پارک‌ها هم گفت: از حضور مسافران در پارک‌های مسافر خیز سطح شهر جلوگیری می‌شود چرا که برخی مسافران از استان‌هایی با وضعیت نامطلوب کرونایی می آیند اما متأسفانه برخی از مردم رعایت نمی‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان ابراز امیدواری کرد که مردم با رعایت این نکات سلامتشان را در اولویت قرار دهند.

وضعیت قرمز و فوق حاد اکثر شهرستان‌های کرمان

دبیر ستاد استانی مبارزه با کرونا در کرمان در گفتگو با خبرنگار ان اظهار کرد: طی دو الی سه هفته اخیر درگیر یک موج زودهنگام کرونا شدیم که این مساله قبل از فروکش موج قبلی رخ داد.

مهدی شفیعی ادامه داد: در حال حاضر اکثر شهرستان‌های استان کرمان وضعیت قرمز و فوق حاد را دارند.

با توجه به رصدهای انجام شده، قرمز شدن این شهرستان (کوهبنان) و شهرستان‌های نارنجی طی هفته جاری دور از انتظار نیست شفیعی با بیان اینکه هم اینک فقط یک شهرستان زرد در استان کرمان داریم، افزود: با توجه به رصدهای انجام شده، قرمز شدن این شهرستان (کوهبنان) و شهرستان‌های نارنجی طی هفته جاری دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به سخت گیرانه تر شدن محدودیت‌ها با قرمز شدن وضعیت شهرستان‌ها بیان کرد: همیشه این نگرانی وجود دارد که با قرمز شدن وضعیت اکثریت شهرهای استان، چالش‌های بزرگی در حوزه محدودیت‌های بین شهری و اصناف و… ایجاد شود.

با ورزش مخالف نیستیم با تجمع مخالفیم

شفیعی در خصوص ورزش‌های گروهی صبحگاهی گفت: گاهی ما را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا با ورزشی که باعث سلامتی است مخالفید؟ ما با ورزش مخالف نیستیم بلکه با تجمع مخالفیم. هر ورزشی که بتواند ایجاد تجمع کند خطر انتقال ویروس را بالا می‌برد و قطعاً آن ورزش نه تنها سلامتی را به دنبال ندارد بلکه ممکن است باعث ابتلای جمعی و حتی مرگ و میر شود. به همین دلیل باشگاه‌ها و ورزش‌های گروهی صبحگاهی باید در شرایط قرمز شیوع کرونا تعطیل باشند.

وی گفت: در این شرایط مردم می‌توانند به صورت انفرادی در ساعت‌های خلوت در اطراف منزلشان با حفظ فاصله پیاده روی یا ورزش کنند.

مدیریت تفرجگاه‌ها به دهیاری‌ها سپرده شده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تفرجگاه‌ها هم گفت: مدیریت تفرجگاه‌ها به دهیاری‌ها سپرده شده است. اگر در جایی ازدحام رخ داد دهیاری‌ها می‌توانند به شکل موردی تصمیم گیری و محدودیت‌هایی را ایجاد کنند تا مسافران غیربومی و افراد غیرساکن در این مناطق کمتر تردد کنند.

شفیعی بیان کرد: ما باید خودمان به این دیدگاه و باور برسیم که گوشه و کنار شهر مملو از ویروس است. با ابزارهای قهری و زور نمی‌توان ویروس را از شهر بیرون کرد فقط با همکاری همگان و اینکه خودمان به فکر خودمان باشیم می‌توان این کار را انجام داد.

کرونا در جستجوی قربانی

وی به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هشدار داد: ویروس به دنبال یک فرصت و فضای کوچک است تا از یک انسان بیمار به انسان سالم منتقل شود تا زنده بماند. ویروس برای زنده ماندن باید یک انسان را پیدا کند و ما هم اگر بخواهیم زنده بمانیم باید یک سپر برای خودمان درست کنیم تا کرونا به ما نزدیک نشود.

شفیعی بیان کرد: حفظ فاصله، استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی ابزارهای ما برای کنترل بیماری است.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان در خصوص چاره اندیشی برای وضعیت تفرجگاه‌ها و مناطق ییلاقی استان کرمان در ایام کروناگفت: تدابیر لازم از سوی فرمانداران پیش بینی شده و قطعاً محدودیت‌هایی برای حضور در تفرجگاه‌هایی مانند سیرچ، کوهپایه، ماهان و… قائل شده‌اند.

پرویز افزون با تأیید حضور برخی افراد در تفرج‌گاه‌ها اظهار کرد: بالاخره ترددهایی به این مناطق انجام می‌شود اما تا حد ممکن ترددها کنترل شده است.

وی گفت: در زمینه پارک‌ها هم به همین صورت است؛ شهرداری از تاریخ ۱۲ تیرماه جاری پارک‌ها را کنترل می‌کند و خدمات پارک‌ها مانند روشنایی، آب، برق را قطع کرده‌اند.

وی گفت: به ندرت افرادی مسافر بوده‌اند که به صورت پراکنده ماشین‌ها را با فاصله زیاد از بوستان، پارک کرده بودند و با شمع و چراغ در پارک می‌نشستند که این تعداد موردی بوده است.

با توجه به وضعیت قرمز کرمان وقت آن رسیده است مسئولان مصوبات ستاد کرونا را از قالب نوشته، هشدار و نصیحت خارج کرده و به صورت عملی و جدی با پروتکل شکنان برخورد کنند تا با تلفات کمتری از پنجمین موج کرونا عبور کنیم.

منبع:مهر

323561