ضدعفونی خاک گلخانه‌ها به روش آفتاب‌دهی در جنوب کرمان

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: گلخانه‌ داران این منطقه نسبت به ضدعفونی خاک بستر گلخانه‌ها به روش آفتاب‌دهی تابستانه اقدام کنند.
تصویر ضدعفونی خاک گلخانه‌ها به روش آفتاب‌دهی در جنوب کرمان

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، امیر امیرشکاری بر ضرورت آفتاب‌دهی بستر کاشت گلخانه ها به عنوان روشی غیرشیمیایی و زیست محیطی و کم هزینه به منظور کنترل علف های هرز و آفات و بیماری های گیاهی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و عدم کاربرد سموم شیمیایی در کنترل علف های هرز، آفات و بیماری های گیاهی و کاهش هزینه ها در فصل تابستان بستر گلخانه ها آفتاب دهی شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به اهمیت آفتاب دهی بستر گلخانه ها در فصل تابستان اشاره کرد و آفتاب دهی بستر کاشت گلخانه ها را روشی غیر شیمیایی و زیست محیطی و کم هزینه برای کنترل علف های هرز و آفات و بیماری های گیاهی دانست.

وی به نحوه آفتاب‌دهی بستر کاشت گلخانه ها اشاره کرد و افزود: در فصل تابستان پس از جمع آوری ضایعات گیاهی از سطح گلخانه، عملیات آبیاری تا عمق ۵۰ سانتی متری انجام و بعد از گاورشدن خاک عملیات شخم، تیلر و لولر و سپس کرت بندی سطح گلخانه صورت می گیرد.

امیرشکاری ادامه داد: کود دامی پوسیده به مقدار ۴۰ تن در هکتار و کود اوره به میزان ۳۰۰ کیلو در هکتار با خاک بستر گلخانه ها مخلوط و سپس با یک لایه پلاستیک شفاف که هیچگونه منفذی نداشته باشد روی کرت های ایجاد شده پوشانده می شود.

وی اضافه کرد: در این مرحله در زیر پوشش نایلون یک نوبت دیگر عملیات آبیاری انجام و ابتدا و انتهای پلاستیک با خاک پوشانده شده و پس از ۲ تا ۲.۵ ماه پلاستیک ها را از سطح بستر گلخانه خارج و عملیات تیلر زنی و ایجاد جوی پشته و آماده سازی جهت کاشت گیاهان مورد نظر در گلخانه انجام می شود.

منبع:ایرنا

322762