نیاز گرگان به تغییر رویکرد مدیران

گرگان پروژه های نیمه تمام و بر زمین مانده زیادی دارد که شهروندان انتظار دارند مدیران شهری و منتخبان مردم در شورا با احصای اولویت های شهر، بخشی از وعده های ناتمام را به سرانجام برسانند.
تصویر نیاز گرگان به تغییر رویکرد مدیران

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، شهر گرگان با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ شمال کشور محسوب می‌شود، این شهر به سبب برخورداری از پتانسیل‌های متعدد یکی از شهرهای مستعد سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری است.

هرچند گرگان همانند سایر شهرها دغدغه مدیریت خدمات شهری در بخش‌های مختلف را دارد اما اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر از سوی مدیران، شهر گرگان را در مسیر تبدیل شدن به مقصد گردشگری قرار داده است.

در سال‌های اخیر تعدد پروژه‌های منظور شده در حوزه گردشگری، طولانی شدن زمان اجرای برخی از پروژه‌ها و جانمایی و چینش و نادرست طرح‌ها و پروژه‌ها سبب شده تا تحقق توسعه گرگان بر مبنای گردشگری ابتر بماند.

با وجود آنکه در سال‌های اخیر میلیاردها تومان از بودجه عمومی شهر برای اجرای پروژه‌های مختلف گردشگری اختصاص یافته اما تاکنون هیچ پروژه کلانی به ثمر ننشسته است.

تنها پروژه بخش گردشگری که با اعتباری بیش از اعتبار مصوب، اجرایی شد آبشار صخره‌ای و آبنمای ماتریسی بود که این دو پروژه هم پس از مدت محدودی از حیز انتفاع خارج و بنا به تصمیم مدیریت شهری بدون هیچ اثری در شهر رها شده است.

از سوی دیگر پروژه‌هایی مانند سورتمه، شهربازی مدرن و مجموعه گردشگری ملل در کنار پروژه‌هایی مانند بالن سواری و یا تله کابین همچنان درگیر و دار کسب مجوز و یا با سرعت کند اجرا روبرو هستند.

در سایر بخش‌های عمرانی و خدماتی هم با وجود تصویب طرح‌های بزرگ شهری مانند مطالعه اجرای خط بی آر تی، پارکینگ طبقاتی، گسترش سرانه فضای سبز و طرح تفکیک زباله از مبدا و طرح چندین باره آنها هیچ سرانجامی نداشته‌اند.

با توجه به فرارسیدن پایان عمر شورای پنجم و حضور اعضای جدید ضرورت دارد راهبرد واحد برای تعیین تکلیف پروژه‌ها ترسیم شود و براساس شرایط اقتصادی شهر و اولویت بندی اصولی، روند اجرای این پروژه‌ها تسریع شود تا اعتماد عمومی از دست رفته شهروندان نسبت به وعده‌های چندین باره مدیران شهری برگردد.

تغییرات چندین باره میدان بسیج

یکی از شهروندان گرگانی در این خصوص گفت: در دوره پنجم شورای شهر گرگان شاهد تصویب لوایح متعدد برای اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح شهر بودیم.

حسن احمدی افزود: اگر طی چهار سال گذشته یک پنجم این مصوبات و پروژه‌ها در گرگان اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات برطرف شده بود.

مهم‌ترین پروژه‌ای که مردم از دوره فعلی شورا به یاد دارند، ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح و یک آبشار مصنوعی است. وی بیان کرد: در سال‌های گذشته مهم‌ترین چیزی که شهروندان از عملکرد مدیران شهری در ذهن دارند اجرای یک پروژه روگذر و یک آبشار مصنوعی است.

احمدی اضافه کرد: البته همان روگذر که افتتاح شده هم مشکلات بسیاری را برای حاشیه‌نشینان محلاتی همچون انجیراب و افسران ایجاد کرده است که این امر نشان می‌دهد پیوست فرهنگی و اجتماعی برای پروژه در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: در این مدت هم شاهد تغییرات چندین باره میدان بسیج بودیم که به نظر می‌رسید هرگاه مدیران دستشان از اجرای پروژه‌ها خالی می‌شد تغییراتی در میدان ایجاد می‌کردند.

احمدی اضافه کرد: این مسائل و پروژه‌ها در حالی رقم می‌خورد که بسیاری از محلات گرگان فاقد پارک بازی و فضای سبز مناسب هستند و معابر و جداول بسیاری از آنها هم در وضع بغرنج قرار دارد.

ترافیک حاصل جانمایی غلط پروژه‌ها

یک شهروند گرگانی دیگر هم گفت: در روز و هفته‌های اخیر شاهد کسب مجوزهای لازم برای ساخت تله کابین در ناهارخوران هستیم و مدیران شهری آن را افتخار بزرگی برای شهر می‌دانند.

محمد امین تازیکه افزود: آیا تخریب ده‌ها هکتار جنگل هیرکانی ثبت شده به عنوان میراث جهانی برای اجرای یک پروژه افتخار محسوب می‌شود؟

تازیکه گفت: شهر گرگان با مشکلات شدید ترافیکی مخصوصاً در محور ناهارخوران روبروست و جانمایی غلط برخی از پروژه‌ها سبب تحمیل ترافیک بیشتر در برخی محورها خواهد شد.

وی توضیح داد: پروژه‌ها باید به صورت متوازن در سطح شهر اجرا شود تا به توسعه یکنواخت بینجامد.

تازیکه به وضعیت پل‌های عابر پیاده هم اشاره کرد و گفت: مدت‌ها است پل‌های مکانیزه شهر از کار افتاده و افراد مسن و مردم دچار مشکل شده‌اند و مدیران شهری هم هیچ عزمی برای راه اندازی دوباره آن‌ها ندارند.

مشکلات حقوقی پروژه‌ها

یک کارشناس مدیریت شهری هم گفت: شهرداری گرگان با چالش‌ها و دغدغه‌های متعددی روبرو بوده است که یکی از آنها به مشکلات حوزه قضائی این نهاد برمی گردد.

امیر مقصودلو افزود: در حال حاضر شهرداری گرگان با حجم بسیاری از مشکلات حقوقی رو به رو بوده که در تمامی دعاوی، شهرداری گرگان محکوم و مکلف به پرداخت جریمه نقدی شده است.

وی بیان کرد: این امر بیانگر آن است که دغدغه‌های حقوقی در هنگام انعقاد قرارداد برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته نمی‌شود.

مقصودلو اضافه کرد: بررسی پروژه‌های اجرا شده در سطح شهر گرگان هم نشان می‌دهد که بیشتر آنها فاقد پیوست اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده که این امر گاه مردم منطقه را دچار مشکل کرده است.

عملیات اجرایی پروژه‌ها در حال انجام است

با معاون عمرانی شهرداری گرگان در خصوص روند اجرایی پروژه‌ها گفتگو شد که مرتضی عارف گفت: پروژه شهربازی از نظر ریالی ۱۶۰ میلیارد تومان بود و تا کنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در فاز اول دیواره‌ها و تراس بندی انجام شده و سپس سورتمه و شهربازی مسقف نصب می‌شود.

عارف بیان کرد: سورتمه در چین در حال احداث است تا برای ما ارسال شود و ما هم در استان نقشه‌ها را ترجمه می‌کنیم و فونداسیون را انجام می‌دهیم که پیمانکار مشغول حفاری است و سپس پایه‌ها نصب خواهد شد.

وی گفت: قولی که سازنده به ما داده این است که سورتمه تا ۱.۵ ماه دیگر وارد کشور شود. ساخت سورتمه هم اکنون در مرحله الکتریکال بوده و اعتبار آن ۲۸ میلیارد تومان است.

عارف در خصوص چرخ فلک هم توضیح داد: تاکنون قراردادی در این خصوص منعقد نشده و منتظر هستیم ببینیم که سازنده سورتمه چه قابلیت‌هایی دارد تا در صورت بررسی با آن وارد مذاکره شویم.

وی گفت: پروژه زیرگذر انجیراب- افسران که عملیات اجرای آن از پانزدهم اردیبهشت ماه آغاز شده ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از برنامه زمانبندی جلوتر است.

عارف همچنین در مورد پل‌های مکانیزه دور میدان وحدت (شهرداری) گفت: پیمانکار هنوز آن را به ما تحویل نداده است و ما منتظر حکم دادگاه هستیم ولی همه وسایل تهیه شده و به محض ابلاغ شروع خواهیم کرد.

وی در مورد پروژه هفت موزه هم عنوان کرد: سرمایه‌گذار مشغول کار است و از پیشرفت آن رضایت کامل وجود دارد.

معاون عمرانی شهرداری گرگان در خصوص تأخیر در روند اجرایی برخی از پروژه‌ها گفت: تحریم‌ها و واردات و همچنین کرونا بر روی برخی از پروژه‌ها تأثیر گذاشته ولی تلاش می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

گرگان در چند ساله گذشته شاهد اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ بسیاری بوده که برخی از آنها در مرحله حرف، برخی در مرحله تصویب لایحه و انتخاب پیمانکار و برخی هم در مرحله اجرا هستند و از اعضای جدید شورا انتظار می‌رود تا برای ساماندهی و تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها تلاش کنند.

منبع:مهر

311419