ماندگاری آثار وقف خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ماندگاری آثار وقف خبر داد.
تصویر ماندگاری آثار وقف خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، مهدی اله پور گفت: در سال های گذشته، خیران در بخش های مختلف وارد عرصه شده و در تامین علوفه و یا تامین آب مورد نیاز وحوش مشارکت داشتند و امسال هم انتظار می رود کمک های بیشتری در این زمینه به وحوش اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه خشکسالی ها، سبب شده تا تولید علوفه در مراتع کاهش یابد از این رو وحوش در یافتن غذا با مشکل روبه رو هستند گفت: معمولا در سال های خشکسالی حیوان به لحاظ جسمی ضعیف می شود از این رو سلامت در معرض تهدید قرار گرفته و احتمال بروز بیماری ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیاز به تغذیه دستی و آبرسانی سیار به وحوش افزایش یافته است از این رو خواستار مشارکت مردم و خیران در تامین علوفه مورد نیاز گونه های مختلف جانوری هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون قوچ و میش های پارک پردیسان بجنورد در تمامی فصول سال به صورت دستی تغذیه می شوند و این در حالی است که این اداره کل برای تامین علوفه مورد نیاز وحوش، بشدت با مشکل اعتبار رو به رو است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته خیران در قالب نذر طبیعیت، نسبت به جمع آوری کمک های خیران و تامین علوفه مورد نیاز وحوش پارک پردیسان بجنورد اقدام می کردند، افزود: تامین علوفه برای اسبان محیط بانان، کمک به بهسازی محیط بانی ها، بهسازی آبشخورها و تامین علوفه برای وحوش از جمله اقداماتی است در سال های اخیر به کمک خیران و دوست داران محیط زست در استان انجام شده است.

وی گفت: در سال های اخیر، نیکوکاران تهرانی برای تامین آب وحوش جاجرم وارد عرصه شدند و تعمیر چهار دستگاه تلمبه بادی منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم، برای رفع نیاز آبی وحش این منطقه را تعهد کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه تامین آب برای وحوش میاندشت، به عنوان زیستگاه مولد یوز آسیایی، از اهمیت بسیاری برخوردار است خاطرنشان کرد: یک کشاورز جاجرمی نیز برای حمایت از بقای یوز ایرانی و کمک به جمعیت آهوان، به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ، تامین یک تن علوفه را متعهد شده است.

اله پور با اشاره به اینکه محیط بانان برای حفاظت بهتر از منطقه و جلوگیری از شکارهای غیرمجاز، نیاز به موتورسیکلت های قوی دارند افزود: انجمن یوز ایرانی هم یک دستگاه موتور سی.آر.ام خریداری کرده و برای حفاظت از این گونه ارزشمند به محیط بانان میاندشت تحویل داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون وقفی با نیت محیط زیست و طبیعت در استان ثبت نشده است گفت: آثار وقف ماندگار تر است از این رو از واقفان انتظار می رود کمک ها و وقف خود را به طبیعت اختصاص دهند تا بر اساس نیت واقف صرف نگهداری و حمایت از حیوانات و وحوش شود.

310930

مطالب مرتبط