همه‌گیری ویروس منحوس و اختلالات روانی؛

منزوی شدن کودکان و ترس سالمندان ابتدایی‌ترین عوارض کرونا است

کرونا متاسفانه توانسته بر اختلالات روانی کل اقشار جامعه تاثیر منفی بگذارد.

تصویر منزوی شدن کودکان و ترس سالمندان ابتدایی‌ترین عوارض کرونا است

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، بیماری کرونا در ماه دسامبر سال 2019 برای نخستین بار در کشور چین مشاهده شد و با سرعتی باور‌نکردنی کل کشور‌های جهان را درگیر کرد. بیماری کرونا با ویژگی‌های متفاوت تغییرات زیادی در زندگی روزمره ایجاد کرد؛ از آنجایی که زندگی انسان‌ها همواره بر پایه روابط احساسی، عاطفی و تعاملات اجتماعی بنا شده است دقیقا این ویروس همین بخش از زندگی را دستخوش تغییر قرار داد و تنها راه مقابله با آن دوری از تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی بود.

در نتیجه به دلیل شیوع ناگهانی و ویژگی‌های دشواری که از بیماری منتشر شد و همچنین درصد بالایی از میزان مرگ و میر در میان این بیماران، نوعی ترس و اضطراب عمومی از ابتلا به بیماری را در جوامع ایجاد کرد. دوری از اجتماع و خانواده و همچنین ایجاد محدودیت‌های پیاپی سبب اختلال در امر مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی شد که تنش‌های بسیاری را در جامعه ایجاد کرد.

به گفته کارشناسان یکی از مهمترین مسائلی که بعد از اپیدمی کرونا به وجود آمد، افزایش بیماری‌های روانی مانند افسردگی و برخی بیماری‌های وسواسی و اضطرابی در جوامع است که اغلب مردم را دچار اختلالات عصبی کرده است.

در همین راستا محمدجواد پرورش روانپزشک متخصص اعصاب و روان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه مشکلات روحی و روانی بعد از بیماری کرونا فوران کرد، اظهار داشت: در پی انتشار ویروس کرونا بر اساس تحقیقات علمی که صورت گرفت، اختلالات روانی به شکل چشمگیری گسترش یافت.

وی در ادامه افزود: ایجاد محدودیت‌ها و قرنطینه، از بین رفتن دورهمی‌ها، تغییر در سوگواری‌ و سایر مراسم‌ها مردم را به سوی انزوا هدایت کرد. در برخی موارد نیز به نظر می‌رسد خود ویروس در سیستم اعصاب مرکزی تاثیرگذار باشد ولی هنوز به شکل علمی اثبات نشده است. اما چیزی که مسلم است، اختلال افسردگی به دنبال ویروس کرونا بسیار شایع شد و در برخی موارد حتی فرد درمانگری که دچار ویروس کرونا شده بود دوران افسردگی را با حال بد و گاها اقدام به خود‌کشی سپری کردند.

پرورش با بیان اینکه افسردگی بعد از کرونا علل متعددی دارد، تصریح کرد: برخی افراد که دچار بیماری افسردگی بودند به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا درمان خود را در نیمه راه رها کردند و همین مسئله سبب تشدید بیماری شد.

وی با اشاره به اینکه اختلال خواب و بیماری‌های وسواسی نیز در پی گسترش ویروس کرونا افزایش یافت، عنوان کرد: بیماری افسردگی اختلال پرخوابی و کم خوابی را به دنبال دارد که در هر فرد متفاوت است اما تاثیر مستقیم کرونا بر خواب به شکل علمی اثبات نشده است. در ارتباط با بیماری‌های وسواسی نیز به همین شکل است اما کرونا به عنوان عامل مستعد کننده شناسایی شده است.

پرورش در پایان با بیان اینکه افراد در تمام رده‌های سنی درگیر مشکلات روحی روانی شده‌اند، گفت: به دلیل از بین رفتن مناسبات اجتماعی و تغییر در فعالیت‌های روزانه، ریتم شبانه‌روزی افراد در تمام سنین بر هم خورده و این موضوع در دانش‌آموزان تاثیر بیشتری گذاشته و همچنین کودکان خردسال به دلیل انزوایی که پیش آمده تحمل جمع‌های شلوغ را نداشته و به والد خود وابستگی زیادی پیدا کرده‌اند و به نوعی در تمام سنین هر فرد با نوعی متفاوت از بیماری روانی درگیر هستند.

زندانی شدن سالمندان

هادی معتمد دیگر متخصص روانپزشک نیز در همین راستا با بیان اینکه افسردگی به عنوان یک بیماری شایع در تمام جوامع مشاهده می‌شود، اظهار داشت: بیماری افسردگی در سنین بالا دارای عود 50 درصد بوده و افراد زیادی را درگیر می‌کند. بیماری کرونا دارای چند ویژگی بود که از جمله آن زندانی شدن افراد مسن در خانه‌ها بود که به دلیل ترس از ابتلا و میزان مرگ و میر زیاد در سنین بالا، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و دوری از فرزندان، زمینه ساز افزایش افسردگی در سالمندان بالای 60 سال شد.

سرخوردگی صاحبان مشاغل

وی افزود: در گروه دوم افراد در رده سنی بین 30 تا 60 سال قرار دارند که به نوعی سرپرست خانواده محسوب می‌شوند که به دلیل مشکلات اقتصادی بعد از کرونا، تعطیلی برخی مشاغل و کسب و کار‌ها سبب به وجود آمدن نوعی از سرخوردگی و افسردگی شده که به شکل عصبانیت و اضطراب نمایان می‌شود.

معتمد با بیان اینکه تمام رده‌های سنی به نوعی درگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: در رده سنی پایین‌تر دانش‌آموزان به دلیل دوری از مدرسه و هم‌سالان خود و همچنین تغییر در آموزش و مشکلات درسی، درگیر نوعی افسردگی و اضطراب توامان شده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت تمام افراد دچار نوعی از افسردگی شده‌اند که در سنین پایین بیشتر به صورت افسردگی همراه با اضطراب و عصبانیت است اما در سنین بالا به صورت افسردگی خالص می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به راهکار‌های مقابله با این مشکلات عنوان کرد: افزایش میزان تاب‌آوری یکی از راهکار‌های اصلی برای درمان بیماری است. باتوجه به اینکه جوامع ما به شکل احساساتی بوده و در مقابل اخبار واکنش سریع نشان می‌دهند، دوری از اخبار منفی را پیشنهاد می‌کنیم. راهکار دوم تغییر در سبک زندگی و یادگیری مسائلی است که به آن‌ها علاقه‌مند هستیم.

با تمام آنچه که گفته شد، مسلم است بیماری افسردگی بعد از شیوع ویروس کرونا به طور چشمگیری در تمام جوامع افزایش یافته و تمام افراد را در رده‌های سنی مختلف درگیر خود کرده است. به گفته روانپزشکان راه مقابله با این بیماری تقویت روحیه و دوری از اخبار و حواشی منفی است. با این حال امید می‌رود با برنامه‌ریزی که در کشور انجام گرفته، تمام گروه‌های سنی در زمان‌بندی مشخص بتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند و در گذر زمان شاهد نابودی این بیماری و در نهایت عوارض بعدی آن باشیم.

منبع: تسنیم

310679