غفاری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

هدف از نشست سران اردن، مصر و عراق چیست؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت دیپلماتیک بازیگران منطقه‌ای احترام می‌گذارد. اما اگر روابط هر کشور برای مثال عراق منجر به خلل در امنیت منطقه و محور مقاومت باشد؛ قطعا اعتراض ایران به روش‌های مختلف اعلام می‌شود.
تصویر هدف از نشست سران اردن، مصر و عراق چیست؟

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص نشست سه جانبه میان عراق، مصر و اردن بیان کرد: کشورهای عربی دائم با یکدیگر گفت‌و‌گو، مذاکره و پیوند دارند. قاهره و بغداد نیز از این موضوع استثناء نیستند. بعد از فروپاشی حکومت صدام، یکی از دستورکارهای نخست وزیران عراق احیاء وضعیت بازیگران منطقه‌ای است.

غفاری تصریح کرد: عراق سعی در بهره گیری از ظرفیت کشور مصر در بعد منطقه‌ای و همکاری‌های راهبردی و تجاری دارد و این دیدار نیز در همین راستا قابل بررسی است.

وی ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان سعودی کانال‌های ارتباطی عراق را رصد و مدیریت می‌کنند. سعودی‌ها همواره اصرار دارند که عراق روابط خود را از طریق این کشور انجام دهد. حتی عربستان سعی در نابودی مناسبات عراق دارد تا آنها نتوانند به عنوان یک بازیگر مستقل منطقه‌ای با کشورهای دیگر در ارتباط باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: سعودی‌ها در مسیر مناسبات منطقه‌ای عراق با کشورهای غربی سعی در کارشکنی دارند تا دولت عراق را وادار کنند که مناسبات خود را در ذیل هدایت سعودی انجام دهند. بنابراین ضرورت دارد که دولت عراق و پارلمان‌اش با هوشیاری نگاهی چندجانبه به منطقه داشته باشند.

غفاری تصریح کرد: دخالت عربستان و امارات متحده عربی در روابط عراق مانند گذشته باعث ایجاد اختلال ملموس می‌شود.

وی در خصوص تأثیر تصمیمات این نشست بر ایران، گفت: قاعده کلی در سیاست خارجی ایران مبتنی بر استقلال کشورها به خصوص کشورهای منطقه و همسایگان است. تا زمانی که مناسبات بغداد و کشورهای دیگر خطری برای منافع ملی ایران نداشته باشد؛ این روابط به رسمیت شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت دیپلماتیک بازیگران منطقه‌ای احترام می‌گذارد. اما اگر روابط هر کشور برای مثال عراق منجر به خلل در امنیت منطقه و محور مقاومت باشد؛ قطعا اعتراض ایران به روش‌های مختلف اعلام می‌شود.

310413