داور بین المللی قرآنی کریم در یزد:

استمرار آموزشی در برنامه های قرآنی آموزش و پروش وجود ندارد

استاد برجسته قرآن کریم در خصوص عملکرد آموزش و پروش در سالیان اخیر  در موضوع شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی در حوزه هنر تلاوت اذعان می دارد: آموزش و پرورش در شناسایی استعدادها به خوبی عمل کرده اما متاسفانه در زمینه استمرار در آموزش ‌و‌ سیستماتیک کردن آن ضعیف عمل کرده و این استمرار آموزشی وجود نداشته است.
تصویر استمرار آموزشی در برنامه های قرآنی آموزش و پروش وجود ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش که به همت اداره کل قران، عترت و نماز آموزش و پرورش استان در حال برگزاری است با هدف بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان و چهره های قرآنی با استاد احمد ابوالقاسمی قاری ، مدرس و داور بین المللی به گفتگو نشستیم

مدرس برجسته قرآنی کشور که در 10 خرداد ماه سال 1347 هـ.ش در شهر تهران و در خانواده اى مذهبى به دنیا آمد پیرامون زندگی شخصی خود چنین می گوید: جوّ مذهبى خانواده و همت پدر و مادرم باعث شد از همان آغاز کودکى به قرآن و تلاوت علاقه خاصى پیدا کنم و زمانی که تنها یک کودک ۸ساله بودم در مسجد امام جعفر صادق (ع) تهران با شنیدن تلاوت قرآن از یک نوجوان ایرانى که به تقلید از استاد عبدالباسط سوره هاى آخر قرآن را تلاوت مى کرد مجذوب قرائت قرآن شدم و پس از شنیدن نوارهاى تلاوت عبدالباسط عشق و علاقه ام به تلاوت دو چندان شد.

استاد ابوالقاسمى ادامه داد: تحصیلاتم را در سال 1362 در رشته الکترونیک در هنرستان راهیان قدس تهران ادامه دادم اما با توجه به شرایط خاص کشور، به حکم تکلیف حضور در جبهه هاى جنگ حق علیه باطل را بر تحصیل ترجیح داده و پای در عرصه دفاع مقدس گذاردم.

وی مهمترین افراد موثر در امر تربیت و آموزش قرآنی خویش را پدر و مادر و استادی چون مرحوم محمد غفارى، محمد رضا ابوالقاسمى و سید محسن خدام حسینى میداند و معتقد است مهمترین عامل پیشرفتش انگیزه قوى و پشتکار بوده است.

استاد ابوالقاسمی تاکید میکند: حقیقتاً مى خواستم بهترین قارى در سطح جهان شوم بنابراین آموزش جدى صوت و لحن و علوم مختلف قرآنى را بطور رسمى از سال 1361 آغاز کردم البته پیش از آن با شنیدن تلاوتهاى زیباى اساتید مصرى، مقدمات این آموزش را براى خودم فراهم کرده بودم

قاری پرآوازه کشورمان به دلیل علاقه به علوم قرآنى در سال 1378 از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم قرآنى فارغ التحصیل شد

کسب رتبه اول مسابقات نیروهاى بسیجى کشور در سال 1369،کسب عنوان اول مسابقات قرآن جانبازان کشوردر سال 1371، کسب مقام اول مسابقات بین المللی مالزی در همین سال گوشه ای از افتخارات این استاد قرآنی است.

جانباز سرافراز دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربیات ارزنده شما، دانش آموزان علاقمند و با استعداد چه نکاتی را از آغاز فعالیت در عرصه قرائت باید مورد توجه قراردهند تا بتوانند در آینده موفق باشند اظهار می دارد: مهمترین چیز تقلید صحیح و درست از قاریان مصری است و البته نه هر قاری مصری چراکه اولین شرط اصلی تقلید علاوه بر علاقه به تلاوت، بحث تطبیق صدای قاری با دانش آموز است بدین معنی که دانش آموزان در ابتدا باید از کسی تقلید کنند که توان صوتی آنها با صدای قاری الگو در درجات صوتی بیشترین همخوانی را داشته باشد چراکه اگر دانش‌آموزی از قاریانی که قدرت صوت قوی دارند تقلید کند درحالیکه توان صوتی لازم را نداشته باشد ممکن است به صدای خود آسیب بزند بنابراین بهتر است دانش آموزان از قاریان تکنیکی تقلید کنند.

ابوالقاسمی، استاد مصطفی اسماعیل و استاد غلوش را الگوهای مناسبی برای سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی می داند چرا که این اساتید علاوه بر اینکه که از درجات بالای صوتی در تلاوتشان کمتر استفاده می کنند با تکنیک ها و آهنگ ها تاثیرگذاری زیادی دارند و برای تقلید دانش‌آموزان بسیار بهتر از اساتیدی نظیر عبدالباسط هستند که از قدرت صدای بالایی برخوردار است و تقلید از این استاد می تواند برای صدای دانش آموزان آسیب زا باشد.

این استاد قرآنی در خصوص عملکرد آموزش و پروش در سالیان اخیر در موضوع شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی در حوزه هنرتلاوت اذعان می دارد: آموزش و پرورش در شناسایی استعدادها به خوبی عمل کرده اما متاسفانه در زمینه استمرار در آموزش ‌و‌ سیستماتیک کردن آن ضعیف عمل کرده و این استمرار آموزشی وجود نداشته است.

ابوالقاسمی در پایان برای جذب و پرورش قاریان خوش خوان در سطح آموزشگاههای کشور پیشنهاد کرد: باید دانش‌آموزان را به سمت تقلید سوق داد یعنی باید مسابقات تقلیدی برگزار کرده و بدون اشکال گیری به آن ها اجازه خواندن و کسب تجربه داد بنابراین باید با ایجاد کرسی های تلاوت زمینه بروز و ظهور استعدادها را فراهم آورد.

انتهای پیام /

حیران_استان یزد

310174

سازمان آگهی های پرسون