یادداشت میهمان؛

حکم اعدام شاهزاده «فهد بن تُرکی» نشانه چیست؟

یادداشت/ برادر دیگر امیر فهد (محکوم به اعدام)، یعنی سعد نیز جزو منتقدان سیاست‌های آل‌سعود بود که در خارج از کشور او را بوسیله خوراندن مواد مخدر ربودند و با هواپیمای سلطنتی به عربستان آوردند.

تصویر حکم اعدام شاهزاده «فهد بن تُرکی» نشانه چیست؟

سایت خبری پرسون ـ سرلشکر «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» برادرزاده پادشاه فعلی عربستان که سال گذشته از فرماندهی نیروهای سعودی در یمن برکنار شد، به اعدام محکوم شده است.

او پسر تُرکی، بیست و یکمین فرزند ذکور ملک عبدالعزیز است که خانواده‌اش نیز مثل خودش از حواشی زیادی برخوردار بوده اند.

پدرش ترکی جزو شاخه سُدیریِ پسران عبدالعزیز بود که سمت معاونت وزارت دفاع را بر عهده داشت ولی در سال ۱۹۸۳ عاشق رقاصه‌ای به‌نام «هند الفاسی» شد و از آنجا که قوانین عربستان اجازه حضور چنین بانویی را در دربار نمی‌داد به مصر مهاجرت کرد و بیش از ۲۰ سال در هتل هیلتون رامسس مصر اقامت گزید.

برادر دیگر امیر فهد (محکوم به اعدام)، یعنی سعد نیز جزو منتقدان سیاست‌های آل‌سعود بود که در خارج از کشور او را بوسیله خوراندن مواد مخدر ربودند و با هواپیمای سلطنتی به عربستان آوردند.

بنابراین به طور کلی فضای خانواده ترکی بن عبدالعزیز پر از حواشی مختلف بوده و پسرش امیرفهد هم با وجود این که داماد پادشاه سابق یعنی ملک عبدالله به شمار می‌رود، از خشم ولیعهد حاضر در امان نمانده است.

اتهامی که وی به واسطه آن حکم اعدام گرفته، کودتا بر علیه پادشاه و ولیعهد است که امری بی‌سابقه در خانواده سلطنتی سعودی محسوب نمی‌شود.

ملک فیصل سومین پادشاه سعودی، برادرش ملک سعود را که در قاهره به سر می‌برد با کودتایی از قدرت خلع کرد و خودش نیز چند سال بعد توسط برادرزاده اش کشته شد.

ملک خالد چهارمین پادشاه عربستان نیز با وجود این که به مرگ طبیعی مرد یکبار مورد سوء قصد یکی از برادرزاده‌هایش قرار گرفت.

ملک سلمان پادشاه فعلی نیز ابتدا امیر مقرن برادرش را با زد و بند پشت پرده برکنار کرد تا محمد بن نایف را به ولیعهدی برساند و بعدا خود او نیز توسط محمد بن سلمان با اتهامی اخلاقی از دایره قدرت خارج شد و در حصر قرار گرفت.

امیر فهد بن ترکی از طرف همسرش با متعب بن عبدالله فرمانده سابق گارد ملی و شخصیت با نفوذ سعودی (که مورد غضب محمد بن سلمان قرار گرفت و دستگیر و شکنجه شد) نیز در ارتباط است و بازهم به همان سبب با آل رشید که رقیب سنتی خانواده سعودی بوده اند، نسبت فامیلی دارد.

با جمع‌بندی موارد بالا به نظر می‌رسد در صورت اعدام وی، احتمال دارد دیگر شاهزاده های منتقد بن سلمان برای آینده خود احساس خطر کرده و دست به اقدامی عملی علیه وی بزنند.

در نهایت باید گفت اعلام رسمی حکم اعدام برادرزاده ملک سلمان نشان از عمق اختلافات و بالا گرفتن درگیری‌ها در خانواده سلطنتی دارد و مشخص نیست با مرگ احتمالی ملک سلمان جانشینش چگونه فضا را مدیریت خواهد کرد.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

309738