پرسون از تعطیلی یکی از قدیمی ترین جایگاه های سوخت پایتخت گزارش می دهد؛

‎متروکه ای به نام پمپ بنزین سی متری جی/ پاتوقی برای شب نشینی معتادان

‎جایگاه های سوخت خودرویی یکی از مهم ترین ملزومات در شهرها به حساب می آید تا سوخت گیری خودرو ها در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد؛ اما در چند سال اخیر یکی از قدیمی ترین جایگاه های سوخت پایتخت رو به تعطیلی قرار گرفته است و نه تنها خدمات رسانی به شهروندان ندارد بلکه منظره شهری را نیز نازیبا کرده و محیطی برای تجمع معتادان متجاهر فراهم شده است.
تصویر ‎متروکه ای به نام پمپ بنزین سی متری جی/ پاتوقی برای شب نشینی معتادان

به گزارش سایت خبری پرسون، محیط نازیبا، دیوارهای دود گرفته، تجمع معتادان، تخریب تجهیزات این نگاه نخست از جایگاه سوخت متروکه بزرگراه آیت الله سعیدی در جنوب غرب پایتخت است، جایگاه سوخت که نیم قرن از قدمت آن می گذرد و می توان گفت به عنوان نخستین جایگاه سوخت خودروهای سواری در جنوب غربی پایتخت در محله سی متری جی نزدیک به یک دهه بوی بنزین به خود ندیده و هرازگاهی رانندگان برای استفاده از سایبان آن به این محیط مراجعه می کنند؛ خبرنگار پرسون سری به جایگاه سوخت متروکه زده است که در گزارش پیش رو می خوانید:

دولت باید از این محیط بهره مندی مطلوب داشته باشد

البته شاید هم این محیط متعلق به یک فرد حقیقی باشد، اما هرچیزی که هست نباید منظره شهری را برهم بزند، به هر حال متروکه ماندن یک محیط به مرور زمان معضلات و ناایمنی هایی را به وجود می آورد که جا دارد در این زمینه شهرداری به عنوان مسئول نگهداشت شهر به این مسئله ورود کند.

یکی از رهگذران بزرگراه آیت الله سعیدی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: دلایل گوناگونی پشت پرده تعطیلی این جایگاه قدیمی تهران است، یکی از این دلایل بر می گردد به آن زمانی که اتوبوس های بی آرتی در این مسیر اقدام به فعالیت می کردند و شهرداری مجبور شد مسیر ویژه ای برای تردد اتوبوس ها احداث کند و به نوعی بزرگراه آیت الله سعیدی کم عرض شد و تردد خودروهای سواری تنها از دو لاین امکان پذیر شد و اگر صف این جایگاه به بیرون انتقال پیدا می کرد عملا بزرگراه آیت الله سعیدی با ترافیک بسیار سنگینی روبه رو می شد.

او ادامه داد: البته این طور نبوده که جایگاه سوخت رسانی در این محله نباشد، در داخل بافت محلی این مسیر جایگاه سوخت خودرو احداث شده و مشکلی برای ساکنان این محله وجود ندارد.

البته عده دیگر از ساکنان این محله روایت دیگری از دلیل تعطیلی این جایگاه سوخت دارند، به طوری که یکی از همسایه های این جایگاه در این باره گفت: حدود 12تا15 سال پیش بود که این جایگاه آتش گرفت، البته به سرعت آتش خاموش شد اما از همان زمان دیگر این جایگاه رنگ خدمات رسانی را به خود ندید، من فکر می کنم سیستم این جایگاه بسیار فرسوده است چرا که نزدیک به نیم قرن قدمت این جایگاه است.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در سایه سایبان این جایگاه سوخت خودرو اش را پارک کرده است، معتقد است: این محیط بزرگ را بابد در اختیار کسب و کارهای دیگر قرار دهند تا مشکلات زمان فعال بودن جایگاه وجود نداشته باشد و هم اینکه تعداد قابل توجهی اشتغالزایی به وجود آید.

وی که خود را محمد معرفی کرد، افزود: البته شاید هم این محیط متعلق به یک فرد حقیقی باشد، اما هرچیزی که هست نباید منظره شهری را برهم بزند، به هر حال متروکه ماندن یک محیط به مرور زمان معضلات و ناایمنی هایی را به وجود می آورد که جا دارد در این زمینه شهرداری به عنوان مسئول نگهداشت شهر به این مسئله ورود کند.

پاتوق امن برای معتادان

هوا که تاریک می شود این محیط پر از معتادان متجاهر می شود و حتی در اتاقک این جایگاه اقدام به تجمع می کنند که محیطی بسیار نا ایمن را در دل پایتخت به وجود می آورد، انتظار این است که مسئولان تا زمانی که تکلیف این زمین مشخص می شود اطراف آن را مسدود کنند و نگهبانی در آن مستقر کنند تا شاهد مکانی امن برای افراد متخلف در شهر نباشیم.

اما در این میان یکی از کسبه اطراف این جایگاه نظر دیگری دارد، او در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات مناطق جنوبی تهران کمبود فضای سبز است که جا دارد شهرداری این محیط را تبدیل به یک فضای سبز کند تا طراوت و زیبایی شهری در این معبر به وجود آید و هم اینکه سرانه فضای سبز مناطق جنوبی افزایش یابد.

این شهروند تهران خاطرنشان کرد: گویا این ملک برای وزارت نفت است که انتظار می رود دولتمردان در این شرایط سخت اقتصادی از ظرفیت های موجود که پول بیت المال در حال از بین رفتن است بهره وری بالایی داشته باشند، به طور نمونه می توان این محیط را بفروشد و پول به دست آمده را در مناطق جنوبی شهر اقدام به احداث جایگاه سوخت سی ان جی به عنوان یک سوخت پاک کند.

او ادامه داد: هوا که تاریک می شود این محیط پر از معتادان متجاهر می شود و حتی در اتاقک این جایگاه اقدام به تجمع می کنند که محیطی بسیار نا ایمن را در دل پایتخت به وجود می آورد، انتظار این است که مسئولان تا زمانی که تکلیف این زمین مشخص می شود اطراف آن را مسدود کنند و نگهبانی در آن مستقر کنند تا شاهد مکانی امن برای افراد متخلف در شهر نباشیم.

جایگاه وراثتی است

خبرنگار پرسون برای اینکه علت متروکه ماندن این جایگاه سوخت را بررسی کند، به سراغ فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران رفته است، او در این باره گفت: ملک جایگاه متروکه بزرگراه آیت الله سعیدی متعلق به افرادی است که اختلاف وراثتی دارند به همین دلیل باعث بلاتکلیفی بهره برداری آن شده است.

گزارشی از: محمد خادمی

309166