طبق گزارشات مرکز آمار ایران؛

سیر صعودی نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی زنجان به کشور

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه طبق گزارشات مرکز آمار ایران نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور طی سال‌های 90 تا 97 در مجموع، روند صعودی داشته و در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری است گفت: این مهم نشان‌دهنده توفیق نسبی اجرای برنامه‌های منطقه‌ای برای توسعه متوازن مناطق است.

تصویر سیر صعودی نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی زنجان به کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، ایرج امینی اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی (GDP) عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی، آمارهای منطقه‌ای قابل اطمینان، سازگار و مناسب، پی‌ریزی محکمی برای سیاستگذاری در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در بین مناطق را فراهم می‌کند.

امینی افزود: حساب‌های منطقه‌ای، مجموعه‌ای از اطلاعات آماری است که به صورت جامع و هدفمند، مطالعه کمی و منظم فعالیت‌های اقتصادی یک منطقه را برای یک دوره زمانی معین (معمولاً یک سال) امکانپذیر می‌سازد و هدف از آن محاسبه متغیرهای کلان اقتصادی و شناخت وضعیت اقتصادی استان در هر سال است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه نتایج حساب‌های منطقه‌ای توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود که آخرین آن مربوط به سال 97 است، گفت: طبق این نتایج، محصول ناخالص داخلی استان (با احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 239 هزار و 255 میلیارد ریال است که 93 صدم درصد از سهم کشور را دارد و متوسط رشد سالیانه آن از سال 90 تا 97 معادل 23.96 درصد بوده است.

وی اظهار داشت: محصول ناخالص داخلی استان (بدون احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 238 هزار و 741 میلیارد ریال است که 1.14 درصد از سهم کشور را دارد.

امینی با اشاره به سرانه محصول ناخالص داخلی استان (با احتساب نفت خام و گاز طبیعی) خاطرنشان کرد: این سرانه در سال 97 معادل 220 میلیون و 715 هزار ریال بود که رتبه 17 را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متوسط سرانه محصول ناخالص داخلی کشور 314 میلیون و 674 هزار ریال بوده است، نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور طی سال‌های 90 تا 97 در مجموع، روند صعودی داشته و در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری است که نشان‌دهنده توفیق نسبی اجرای برنامه‌های منطقه‌ای برای توسعه متوازن مناطق است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سرانه محصول ناخالص داخلی استان (بدون احتساب نفت خام و گاز طبیعی) در سال 97 معادل 220 میلیون و 241 هزار ریال بوده که رتبه 14 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متوسط کشوری این سرانه 254 میلیون و 256 هزار ریال است.

امینی یادآر شد: با بررسی ساختار اقتصادی استان ملاحظه می‌شود که 14.98 درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و شیلات، 39.92 درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان و 44.07 درصد مربوط به بخش خدمات است.

این مسئول ابراز کرد: استان زنجان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب با 1.63 و 0.83 و 0.88 درصد سهم از کشور در رتبه‌های 25 ، 22 و 27 قرار دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به مهمترین فعالیت‌های دارای مزیت نسبی در استان زنجان گفت: گاوداری صنعتی، زراعت و باغداری، پرورش حیوانات، جنگلداری و ماهیگیری در بخش کشاورزی، تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو، تولید کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، تولید محصولات غذایی، تولید فلزات پایه و تولید تجهیزات برقی و... در بخش صنعت و فعالیت‌های مذهبی، حمل‌ونقل زمینی و حمل‌ونقل با خطوط لوله، فعالیت‌های دامپزشکی، فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی، آموزش ابتدایی، متوسطه عمومی و فنی‌حرفه‌ای، آموزش عالی، آموزش بزرگسالان، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و... در بخش خدمات دارای مزیت نسبی هستند.

منبع: موج رسا

308900