با کاهش نزولات جوی برف و باران؛

زنجان در سکوی ۱۰ استان کم بارش کشور ایستاد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به کاهش نزولات جوی برف و باران و بحران کم‌آبی اشاره کرد و گفت: این استان جزو ۱۰ استان کم بارش کشور قرار گرفت.

تصویر زنجان در سکوی ۱۰ استان کم بارش کشور ایستاد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، اسماعیل افشاری افزود: متوسط ورودی آب به شهرستان طارم در ماه خرداد سال‌های گذشته ۳۴.۵ مترمکعب درثانیه بود که سال آبی گذشته با رخ داد بارش‌های خوب این میزان به حدود ۴۰ مترمکعب درثانیه رسید و این درحالی است که خردادماه امسال این میزان تقریبا به صفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان آب تجدیدپذیر استان را یک و نیم میلیارد مترمکعب ذکرکرد و اظهار داشت: از این میزان حدود ۷۶۹ میلیون مترمکعب رواناب است و حدود ۷۳۷ میلیون مترمکعب هم منابع آب زیرزمینی است یعنی حدودا ۵۰ درصد آب زیرزمینی و ۵۰ درصد آب سطحی است.

افشاری در خصوص رهاسازی آب از سد آیدوغموش استان آذربایجان شرقی در رودخانه قزل اوزن تصریح کرد: از سال ۹۶ این موضوع عملیاتی شده است که سال گذشته به دلیل بارش‌های خوبی که در استان شاهد بودیم این رهاسازی صورت نگرفت ولی سه سال متوالی این رهاسازی انجام و موجب نجات یافتن محصولات کشاورزی شهرستان طارم از خشکسالی شد.

وی از کشاورزان و بهره‌برداران این شهرستان که به هر نحو از رهاسازی این آب منتفع می‌شوند خواست که آب بهای معوقه خود را پرداخت کنند تا تداوم رهاسازی آب از سد آیدوغموش دچار وقفه نشود.

افشاری با اشاره به رهاسازی حدود ۲ ماه زودتر آب سد آیدوغموش نسبت به سال‌های قبل به دلیل بارش‌های کم امسال، گفت: آب این سد از هفته گذشته در رودخانه قزل اوزن جاری شده که به دلیل اجرای مانور دریچه‌ها موقتا دو روز متوقف شده است و با اتمام این مانور، رهاسازی دوباره انجام خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

307241