گیلان؛ مستعد در توسعه صنعت گل و گیاه کشور

شمال ایران با توجه به دارا بودن شرایط عالی آب و هوایی از استان‌های مستعد در توسعه صنعت گل و گیاه کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که سالانه در گلخانه‌های مدرن استان بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار و در گلخانه‌های معمولی بین ۱۵ تا ۴۵ هزار دلار در هر هکتار ارزآوری برای کشور انجام می‌شود.
تصویر گیلان؛ مستعد در توسعه صنعت گل و گیاه کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، شمال ایران با توجه به دارا بودن شرایط عالی آب و هوایی، رطوبت بالا، نیروی کار متخصص بالقوه و خاک حاصلخیز، یکی از استان‌های مستعد برای توسعه صنعت درختان و درختچه های زینتی به شمار می‌رود.

تنوع تولیدات که با بالاترین کیفیت در استان گیلان تولید می گردد سبب شده تا این استان همواره در رتبه‌های اولیه قرار گیرد.

به گفته کارشناسان کشاورزی، بخش وسیعی از خاک ایران در شمال کشور مستعد پرورش انواع گیاهان و گل‌هاست و چرخه تولید این محصول قابلیت بالقوه فراوانی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال دارد.

پرورش گل و گیاه در گیلان از ارزآوری خوبی برخوردار است؛ به گونه‌ای که سالانه در گلخانه‌های مدرن بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار و در گلخانه‌های معمولی بین ۱۵ تا ۴۵ هزار دلار در هر هکتار ارزآوری برای کشور انجام می‌شود.

با این همه ویژگی که از گل و گیاهان زینتی در گیلان شاهد آن هستیم باید از این ظرفیت در جهت توسعه صادرات به نحو شایسته‌تری استفاده کرد تا ارزش سودآوری تولید این محصول بر صنعت گل و گیاه استان گیلان گسترده باشد.

بسیاری از کسانی که امروزه در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار دارند در ابتدا با رنج و سختی کار را شروع کردند، اما تلاش عالی و اراده قوی آنان سبب شد که راه دشوار را به امید موفقیت سپری کنند.

کارآفرینی واژه‌ای است که با تلاش و پشتکار همراه بوده و امروزه بیشتر از هر زمان دیگری معنا پیدا کرده و بسیاری از جوانان تحصیلکرده به دنبال راهی هستند تا برای خود شغلی راه‌اندازی کنند.

دکتر یونس مهدوی، یکی از کارآفرینان موفق استان گیلان در بخش چابکسر است که به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با این طرح همکاری دارد. این کارآفرین نه تنها برای خود درآمد مطلوبی ایجاد کرده، بلکه برای تعداد زیادی از افراد منطقه نیز اشتغال ایجاد کرده است.

این تولیدکننده گل و گیاه که در بخش درختان و درختچه های زینتی فعالیت می کند، با اشاره به چرایی ورود به عرصه تولید و فروش گل و گیاه، اظهار کرد: سود خوب فروش گل و گیاه سبب شد به فکر ادامه تحصیل در این رشته بیفتم؛ همچنین پرورش گل و گیاه حرفه خانوادگی ماست و به عنوان نسل چهارم از خانواده مهدوی به تولید گل و گیاه زینتی مشغول شدم.

وی افزود: اکنون کارم به گونه‌ای رونق یافته که متقاضی از همه استان‌های کشور و شهرهای گیلان برای دریافت اطلاعات از نحوه تولید گل و گیاه و فروش آن دارم. همین امر نقطه عطفی شده تا علاقمندیم به پرورش گل و گیاه بیشتر شود.

این پیشران موفق طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، با اشاره به استعداد استان گیلان در حوزه تولید گل و گیاهان زینتی، تصریح کرد: این صنعت در گیلان بسیار درآمدزا و اقتصادی است؛ به نحوی که مشکلی در فروش محصول خود ندارم و خریداران زیادی حتی در فضای مجازی سفارش خرید می‌دهند. با توجه به موقعیتی که ایران در کشورهای اطراف دارد، مشتریان خوبی نیز از کشورهایی مثل آذربایجان، ارمنستان، عراق، تاجیکستان و... نیز دارم.

مهدوی، درباره مشکلاتی که پشت‌سر گذاشته نیز گفت و ادامه داد: انجام هر کاری در ابتدا مسائل و مشکلاتی را به همراه دارد، اما با همت، علاقه و عقبه خانوادگی که داشتم وارد عرصه پرورش گل و گیاه شدم و همین امر موجب موفقیتم شد و مشکلات سر راه قادر نبود بی‌انگیزگی در کارم به وجود بیاورد.

وی پشتکار و دانش را لازمه بالا رفتن از نردبان ترقی دانست و اضافه کرد: با توجه به فعالیتم در زمینه کشاورزی، تحصیلات خودم را نیز زمینه فعالیت آبا و اجدادی ام انجام دادم. حتی برای آموزش به علاقمندان در این رشته موانع بسیاری بر سر راهم قرار می گرفت، اما با پشتکار و دانش خود از همه مشکلات عبور کردم و اکنون هم برای خود و هم تعدادی از افراد دیگر ایجاد اشتغال کردم. بی شک دانش من تسهیلگر عالی برای کسب و کار من بوده است.

این پیشران طرح ملی مشاغل خانگی، با بیان اینکه افزایش کیفیت و کمیت محصولات گل و گیاه منتج به بهبود وضعیت معیشتی می شود، گفت: افزایش کمیت و کیفیت تولیدات گل و گیاه زینتی علاوه بر اشتغال بیشتر، ارزآوری بیشتر و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی را در پی دارد.

مهدوی، همچنین بر لزوم آموزش و اصلاح اصول پرورش گل و گیاه تاکید کرد و متذکر شد: شرایط ناشی از بیماری کرونا نیز نتوانست خللی درکارم ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی در کشور و اینکه هر روز صنایع و معادن مختلفی در حال ورشکستگی هستند، تنها صنفی که همچنان استوار بوده و هر روز در حال پیشرفت بیشتری است صنعت پرورش گل و گیاه است و در دوران کرونا نیز کارم را ادامه دادم.

این پیشران طرح ملی مشاغل خانگی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی گیلان به ظرفیت بالقوه استان به عنوان قطب پرورش گل و گیاه در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی کمک کرده است، یادآور شد: بزرگترین مشکل استان گیلان جدی نگرفتن تولید در بخش گل و گیاه است؛ این در حالی است که مستعدترین مکان برای تهیه و تکثیر گل و گیاه در ایران و جهان استان های شمالی کشور است و با رونق بخش تولید گل و گیاه همه متکی به کار می‌شوند و رونق در اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

حمایت از مشاغل خانگی با شاخه گل و گیاهان توسط جهاد دانشگاهی صورت گرفته که امید است تلنگری برای کمک به رونق این بخش در استان گیلان نیز باشد.

کارآفرینانی همچون دکتر مهدوی در گوشه و کنار استان گیلان دیده می‌شوند و فقط کافی است مجالی برای بروز پیدا کنند تا الگویی شوند برای دیگر جوانان و افراد علاقمند به این صنعت و بیکاری و ناامیدی را از استان و کشور کنار بزنند.

منبع: ایسنا

307008