خط پایان شمارش آرا در انتخابات؛

شهر زنجان با این ۹ نفر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت

روز ۲۸ خرداد که از ماه‌ها پیش نُقل محافل شده بود نیز به سرعت نور از جلوی دیدگان‌مان عبور کرد تا فصل جدیدی از وعده‌ها از راه برسد.

تصویر شهر زنجان با این ۹ نفر رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، ۲۸ خردادماه امسال همین جمعه هفته گذشته بود، جمعه‌ای که مردم سراسر ایران حماسه‌ای دیگر آفریدند تا شهرها و روستاهای ایران از دو انتخاب تا چهار انتخاب را پشت سر گذاشته و با سربلندی از این امتحان سیاسی بیرون بیایند. فارغ از انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم استان زنجان همانند سایر استان‌ها ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را نیز تجربه کردند تا به واسطه آرایی که به صندوق می‌سپارند، ۱۱۳ نفر را در ۲۱ شهر و منتخبین خود را در روستاهای دارای شورا برگزینند.

با توجه به اتفاقاتی که در ادوار گذشته به ویژه دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا به خصوص در حوزه شوراهای اسلامی شهرهای پرجمعیت از جمله زنجان رخ داد و ترکیب اصلی و اولیه اعضای شورا به دلایل مختلف دستخوش تغییر و تحول کرد، انتخابات این دوره از حساسیت زیادی برخوردار بود و این‌بار مردم استان به خصوص شهر زنجان که آسیب زیادی از این تغییرات و اتفاقات نامیمون دیده بودند، تلاش کردند در ششمین دوره، افرادی را وارد شورا کنند که در بروز حواشی نامیمون، حماسه‌ساز نباشند.

اگر نیم‌نگاهی به قانون اساسی بیاندازیم، در قانون آمده است که شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور به شمار می‌روند و بی‌تردید شوراهای اسلامی نیز یکی از این تشکل‌ها محسوب می‌شود. وقتی قرار باشد شهردار که کلید شهر در دست او است را اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب کنند، انتخاب افرادی که بتوانند در این امور دخیل باشند، از اهمیت زیادی برخوردار است، این در حالی است که در دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر زنجان، اتفاقاتی رخ داد که به هیچ وجه آیینه تمام‌نمای امور شهری نبود.

دیروز ۹ نفر اعضای اصلی ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان معرفی شدند تا تصمیماتی که این ۹ نفر قرار است برای حوزه شهری زنجان اتخاذ کنند، رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و از رخوتی که این روزها بر تن شهر زنجان پوشانده شده است، رهایی یابد. مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر مردم شهر زنجان در حوزه مدیریت شهری شده، می‌طلبد که اعضای جدید شورای اسلامی شهر زنجان بتوانند این وضعیت را تغییر داده و روند امور را بیش از گذشته تسریع بخشند.

وضعیت عملکرد شورای اسلامی شهر زنجان در ادوار گذشته حاکی از آن است که این تشکل به جای پیش‌برنده بودن امور شهری، همانند ترمزی عمل کرده‌ که قطار بسیاری از پروژه‌های شهر نیز از حرکت باز ایستاده است. حال این قطار به ایستگاه بزرگی چون طرح سبزه‌میدان رسیده و با توجه به اینکه به سرانجام رسیدن این پروژه یکی از خواسته‌های دیرین مردم زنجان است، انتظار می‌رود اعضای جدید شورای اسلامی شهر زنجان بتوانند با اهرم مطمئن و قوی‌تری، مجموعه شهرداری را برای تعیین تکلیف پروژه‌ها همراهی کنند.

از وضعیت بغرنج آسفالت خیابان‌های شهر زنجان که بگذریم، چهره این شهر گویای آن است که قطار امور شهری از حرکت باز ایستاده و هیچ تحرک عمرانی در آن دیده نمی‌شود. ترمیم کج‌دار و مریز آسفالت خیابان‌ها به مثابه تصمیم‌های سطحی و از سر بازکنی اعضای شورای شهر - بعد از بگیر و ببندهای گذشته – است و هیچ‌کس قصد ندارد تصمیم عاجلی برای امور شهری زنجان بگیرد، تا اینکه قرعه به نام ۹ نفر منتخب مردم در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی افتاد.

مردم زنجان دیروز علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی نیز حضور داشتند که بر اساس رای مردم زنجان، منصور مرادلو، انسیه ابوبصیری، مهدی طالب، مجید ناصحی‌مقدم، محمدکاظم مجتهدی، اسحاق اسماعیلی، حسین حمزه‌لوپاک، سعید نجفی و داوود حسنی به‌ عنوان اعضا اصلی شورای شهر زنجان از سوی مردم انتخاب شدند. همچنین علی اسماعیلی، اکبر اوصالی، جلال کرمی، اسمعیل بیگدلی، محمدجواد سروش‌مهر و وحید الله‌ورن به‌ عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

وقتی نیم‌گاهی به لیست منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر زنجان می‌اندازیم، فقط منصور مرادلو تجربه حضور در شورای پنجم – از لیست اعضای علی‌البدل در دو سال پایانی – داشته و سایر اعضا برای اولین‌بار است که بر کرسی شورا تکیه می‌زنند. همچنین اکبر اوصالی که در دوره پنجم به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شده بود و شانس حضور در جمع ۹ نفر را – به برکت اتفاقات نامیمون و کنار رفتن چند نفر از اعضا – پیدا کرد، در این دوره نیز به عنوان عضو علی‌البدل حضور دارد.

حال باید دید در این دوره از شورای اسلامی شهر زنجان که نسبت به ادوار گذشته کاملاً پوست‌اندازی کرده است، آیا توان، تمایل، انگیزه و یا دانشی برای نونوار کردن شهر زنجان وجود خواهد داشت یا نه؟!

منبع: ایسنا

307003