معرفی بهترین ناشر کودک و نوجوان آسیا

کتاب‌های طوطی که برای دومین سال پیاپی در فهرست ناشران برگزیده‌ نمایشگاه کتاب بولونیا قرار گرفته بود، به عنوان بهترین ناشر کودک و نوجوان آسیا برگزیده شد.
تصویر معرفی بهترین ناشر کودک و نوجوان آسیا

به گزارش سایت خبری پرسون، النا پاسولی، مدیر نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، در آیین افتتاحیه‌ این رویداد که به صورت برخط برگزار شد، به معرفی ناشران برگزیده پرداخت. این نخستین بار است که ناشری از ایران برنده‌ این جایزه‌ معتبر می‌شود.

نمایشگاه کتاب بولونیا، انجمن ناشران ایتالیا و انجمن بین‌المللی ناشران که بنیان‌گذاران جایزه‌ بهترین ناشر کودک و نوجوان به حساب می‌آیند، دریافت آن را فرصتی می‌دانند برای معرفی ناشران پیشرو که محتوایی خلاقانه و نو در کتاب‌هایشان ارائه می‌کنند. گفتنی است ناشران و نهادهای معتبر شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا، برندگان این جایزه را از میان ناشران خلاق و متفاوت جهانی انتخاب می‌کنند. جایزه‌ بهترین ناشر کودک و نوجوان از سال ۲۰۱۳ در فهرست جایزه‌های نمایشگاه کتاب کودک بولونیا قرار گرفته است.

کتاب‌های طوطی سال گذشته نیز نامزد جایزه بلونیا شد، این برای اولین بار بود که ناشری از ایران به فهرست نهایی دریافت این جایزه‌ معتبر راه می‌یافت. این جایزه به ناشران حرفه‌ای و خلاق کودک اهدا می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس نمایشگاه کتاب کودک بلونیا، اهدای جایزه‌ بهترین ناشر کودک و نوجوان سال در فهرست برنامه‌های این رویداد قرار گرفت. اهدای این جایزه فرصتی است فوق‌العاده برای معرفی ناشران پیشرویی که در طول سال محتوایی خلاقانه و نو برای کتاب‌هایشان انتخاب کرده‌اند.
این جایزه از سوی نمایشگاه کتاب کودک بلونیا و انجمن ناشران ایتالیا با همراهی انجمن بین‌المللی ناشران، به ۶ ناشر برگزیده از آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی، آمریکای شمالی، آسیا، اروپا و اقیانوسیه اهدا می‌شود که دارای ایده‌ها و اندیشه‌هایی روشن و حرفه‌ای هستند.
ناشران و مؤسسات شرکت‌کننده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بلونیا، برندگان نهایی جایزه را از میان نامزدهای اعلام‌شده انتخاب می‌کنند. هر ساله اسام برندگان در آیین افتتاحیه‌ نمایشگاه بلونیا اعلام می‌شود و کتاب‌های برگزیده‌ ناشران منتخب در کاتالوگ، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معرفی می شوند.

انتشارات «آنوئی» از چین، «برنز» از ژاپن، «میرا مدیا» و انتشارات آثار تصویریِ «گِنگ‌جاکسو» از کره جنوبی دیگر نامزدهای قاره آسیا بودند. کره جنوبی با دو نشر بیشترین حضور را در این فهرست دارد.

طوطی، کتاب کودک و نوجوان انتشارات فاطمی است که از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و کتاب‌های تصویری برای گروه سنی کودکان منتشر می‌کند. نشر طوطی علاوه بر بازآفرینی ادبیات کهن ایرانی در حوزه انتشار آثار خارجی نیز فعالیت می‌کند. همه آثار خارجی طوطی با قرارداد و توافق با ناشر اصلی و رعایت قانون کپی‌رایت منتشر می‌شود.

نمایشگاه کتاب بولونیا امسال چهاردهم تا هفدهم ژوئن (۲۴ تا ۲۷ خرداد) برگزار شده است.

306076