رئیس پلیس فتای استان یزد خبر داد؛

کشف بیش از ۸۰ درصد از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای در استان

رئیس پلیس فتای استان یزد با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای شناسایی و کشف می‌شوند گفت: اغلب این مجرمان خارج از حوزه قضایی و جغرافیایی استان یزد هستند. یعنی معمولاً شهروندان یزدی در بحث جرایم اقتصادی قربانی بوده و مجرمان سایبری کمی از استان یزد هستند.
تصویر کشف بیش از ۸۰ درصد از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای در استان

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، رئیس پلیس فتای استان یزد در پاسخ به این سوال که چه پرونده هایی در حیطه وظایف پلیس فتا قرار دارد گفت: جرایم موسوم به فیشینگ و خالی کردن حساب بانکی، در حیطه وظایف پلیس فتاست و چنانچه کلاهبرداری از طریق تماس صوتی انجام شده باشد به پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای شناسایی و کشف می‌شوند گفت: اغلب این مجرمان خارج از حوزه قضایی و جغرافیایی استان یزد هستند. یعنی معمولاً شهروندان یزدی در بحث جرایم اقتصادی قربانی بوده و مجرمان سایبری کمی از استان یزد هستند.

تنوع ترفند های کلاهبرداری دلیل تداوم وقوع جرایم رایانه ای

سرهنگ مرتضی ابوطالبی در واکنش به اینکه چرا با وجود درصد بالای کشفیات، همچنان کلاهبرداری در فضای مجازی رونق دارد اظهار داشت: متاسفانه به دلیل تنوع و به روز بودن جرایم سایبری و ترفندهای جدید کلاهبرداران و همچنین عدم گستردگی و هماهنگی در اطلاع رسانی‌های مربوط به حوزه فضای مجازی جهت پیشگیری از انواع کلاهبرداری و عدم انجام وظایف از سوی دستگاه‌های دولتی، همچنان شاهد این معضل هستیم.

انتظار پلیس فتا از سایر ارگانها و دستگاههای دولتی در قبال آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی

وی با تاکید بر اینکه بحث پیشگیری از جرایم فضای مجازی فقط وظیفه پلیس فتا نیست، یادآور شد: سایر دستگاه‌های دولتی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد، استانداری، فرمانداری، آموزش و پرورش و بسیاری از ارگان های دیگر باید در بحث پیشگیری از جرایم فضای مجازی دخالت کنند که متاسفانه این مهم به طور کامل ‌انجام نمی شود.

ابوطالبی وظیفه پلیس فتا را اقدامات قضایی و سلبی دانست و افزود: یعنی پس از وقوع یک جرم پلیس فتا با پیگیری پرونده، متهم را شناسایی و جرم را کشف می‌کند. پیشگیری از آسیب های فضای مجازی مثل کلاهبرداری مالی و غیر مالی و سایر آسیب‌های فکری و جسمی خاموش و پنهانی که کاربران فضای مجازی متاثر از انها هستند از قبیل انزوای اجتماعی، تعارض ارزشها،اختلال در شکل گیری هویت نوجوانان و اعتیاد اینترنتی و انواع آسیب‌های مجازی مرتبط با خانواده ها و ...هم افزایی و همگرایی تمامی ارگان ها دارد و . یقیناً رسیدن به نقطه مطلوب پای کار آمدن تمامی دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد.

ارتباط مستقیم سطح سواد رسانه ای کاربران فضای مجازی استان با قربانی شدن آنها

رئیس پلیس فتای استان یزد پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای قربانیان فضای مجازی را یکی دیگر از دلایل بالا بودن آمارهای جرایم رایانه‌ای دانست و گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه قابل ذکر پلیس فتا که در راستای ارتقاء سطح سواد رسانه ای کاربران اینترنتی انجام می شود آموزش‌هایی است که روزانه در فضای مجازی ارائه می‌شود اما معمولاً قربانیان جزو کسانی هستند که فعالیت زیادی در فضای مجازی ندارند.

خوش باوری و اعتماد بی جا یکی از مهمترین دلیل های بالا بودن جرایم رایانه ای در استان

وی خوش باوری و اعتماد بی جای کاربران فضای مجازی به خصوص افرادی که به تازگی وارد شبکه های اجتماعی شده اند را یکی دیگر از دلایل اصلی بالا بودن آمارهای جرایم رایانه ای در استان ذکر کرد و گفت: با توجه به ضریب بالای نفوذ اینترنت در استان یزد و افزایش قابل ملاحظه روزانه کاربران فضای مجازی و رکورددار بودن شهروندان یزدی در خرید های اینترنتی نیز باعث افزایش قربانی شدن یزدی ها در فضای مجازی می باشد.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی به اقدامات دیگر پلیس فتای استان در راستای افزایش سطح رسانه‌ای اشاره و عنوان کرد: علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی پیشگیری از آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی قبل از شیوع کرونا، برای دانشجویان، دانش آموزان و کارمندان دستگاه های دولتی، کارگاه آموزشی سواد رسانه ای نیز برگزار شده است. هر چند این دوره های آموزشی پس از شیوع بیماری کرونا کمتر شد اما در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار می شود.

تولید محتوای آموزشی پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی توسط پلیس فتای استان یزد

وی ادامه داد: تولید محتوای آموزشی مربوط به پیشگیری از کلاهبرداری در فضای مجازی با مشارکت پلیس های فتای استان های دیگر و ارسال این تولیدات پیشگیرانه و آموزشی به صورت روزانه به رسانه های نوین و کانال ها و صفحات پرمخاطب یزد، برگزاری نمایشگاه سایبری مجازی و حقیقی و همچنین انجام مصاحبه های هشدارآمیز با موضوعات مختلف در رادیو و تلویزیون توسط رئیس پلیس فتای یزد از جمله این اقدامات بود.

انتهای پیام/

305561