۴۴ درصد از حجم سدهای خراسان شمالی پر است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: تنها ۴۴ درصد از ظرفیت این مخازن سدهای استان پر است.
تصویر ۴۴ درصد از حجم سدهای خراسان شمالی پر است

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، وحید واسطه گفت: از مهر ماه پارسال تا ۲۲ خرداد ماه امسال ۶۲ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده است که ورودی سدها در همین بازه زمانی گذشته ۱۵۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: این میزان ورودی آب در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کمتر شده است.

واسطه در بخش دیگری از سخنانش خروجی سدهای استان را نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۳ میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و گفت: خروجی سدها در بازه زمانی پارسال ۱۳۵ میلیون متر مکعب بوده است که امسال ۵۳ درصد کاهش دارد.

واسطه در ادامه گفت: طبق سنجش ایستگاه‌های مبنا و منتخب استان میزان بارش باران در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر مقدار ۱۱۶ میلیمتر کاهش داشته است.

وی میزان تجمعی بارندگی در سال آبی جاری از ابتدای مهر سال ۹۹ تا نهم خرداد ماه سال جاری را ۱۸۶.۱ میلیمتر عنوان کرد و افزود: همچنین میزان بارش باران و آب حاصل از برف تجمعی در بازه زمانی مشابه سال آبی گذشته ۳۰۲.۱ میلیمتر و متوسط تجمعی دراز مدت در این بازه زمانی نیز ۲۳۸ میلیمتر ثبت شده است.

وی اظهار داشت: میزان بارش باران در سال آبی جاری در مقایسه با دراز مدت نیز ۵۱.۹ میلیمتر کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: بیشترین کاهش میزان بارش بارندگی با ۱۵۵.۴ میلیمتر از نظر مقدار و از نظر درصد ۴۰.۲ در این بازه زمانی مربوط به ایستگاه آشخانه بوده است که در ۹ ماه سال آبی جاری در این ایستگاه ۲۳۱.۴ میلیمتر باران باریده است که میزان تجمعی سال آبی گذشته نیز در این مدت ۳۸۶.۸ میلیمتر بوده است.

واسطه با بیان اینکه کمترین تغییر از نظر میزان بارش باران نیز در ایستگاه شیروان به مقدار ۷۰ میلیمتر ثبت شده است، گفت: در سال آبی جاری در این منطقه ۱۸۰.۹ میلیمتر بارندگی بوده که این میزان در سال آبی گذشته ۲۵۱.۶ میلیمتر و میانگین دراز مدت نیز ۲۲۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

وی گفت: میزان بارش باران در ایستگاه شیروان در این مدت ۴۸استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده است و ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری آن در روستاها سکونت دارند.

305244