اختصاص ۸۴۰ میلیون ریال برای تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی در بجنورد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت از تخصیص 840 میلیون ریال برای تجهیز کارگاه های صنایع دستی در خراسان شمالی خبر داد.
تصویر اختصاص ۸۴۰ میلیون ریال برای تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی در بجنورد

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: این میزان اعتبار برای خرید تجهیزات، برگزاری دوره آموزشی و تقویت کارگاه به‌منظور افزایش تولید و افزایش نیروی انسانی هزینه می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: از این میزان اعتبار، ۳۰۰ میلیون ریال برای شهرستان جاجرم و ۵۴۰ میلیون ریال نیز به شهرستان شیروان اختصاص یافته است.

قهرمانیان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته ویژه شاغلان در راستای کاربردی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی کوتاه‌مدت و مقدماتی برای علاقمندان، برگزاری دوره‌های آموزشی تولید زنده(به‌آموزی) در رشته‌های شاخص صنایع‌دستی با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات ازجمله اهم برنامه‌های ما در سال گذشته بوده است.

وی گفت: افزون بر ۱۵ هزار صنعتگر و هنرمند در ۶۱ رشته درزمینه‌ تولید انواع صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که برخی از تولیدات صنایع‌دستی استان ازجمله سفال و سرامیک، دست بافته‌های داری و انواع زیورآلات به کشورهایی چون لهستان، چین، ترکیه، ایتالیا، لبنان، قطر، کانادا و سوئد صادر می‌شود.

صنعتگران استان پارسال با وجود مشکلات مختلف نظیر شیوع ویروس کرونا و تحریم، ۸۰۰ هزار دلار محصولات تولیدی خود را به ۹ کشور هدف صادر کردند.

صنایع دستی صادر شده انواع دستبافته‌های داری، زیورآلات، مصنوعات چرمی دست‌ساز، البسه محلی، معرق، منبت چوب، رودوزی‌های سنتی و سوزن‌دوزی بوده که به کشورهای آلمان، ترکیه، لهستان، روسیه، استرالیا، امارات، عمان، کانادا و چین صادر شد.

براساس آمارهای اعلام شده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، میزان تولید انواع صنایع‌دستی در رشته‌های گلیم و سفره کردی، نساجی سنتی، سراجی سنتی، معرق مشبک و خراطی چوب، نمدمالی، مس گری، سفال و سرامیک کاشی سنتی در استان ۱۲۰ تن در سال است و علاوه بر مصرف داخلی، به‌واسطه فروش در فروشگاه‌های داخلی از طریق تبلیغ در سایت‌های فروش و فضای مجازی به سراسر کشور نیز ارسال می‌شود

305083