۲۶۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی عشایر خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی از تامین آب مورد نیاز عشایر استان خبر داد
تصویر ۲۶۰ میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی عشایر خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، مهندس محمدرضا قلی پور گفت: اکنون ۶۰ درصد از عشایر این استان در سامانه‌های عرفی از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند که تلاش می‌شود این رقم تا ۸۵ درصد افزایش یابد.

وی افزود: تامین این میزان اعتبار امسال در نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی و رییس سازمان امور عشایر ایران مصوب شده است.

وی گفت: هر چند متاثر از خشکسالی و کاهش بارندگی ها، بیشتر چشمه های استان کم آب و یا خشک شده است اما، اقدامات لازم در زمینه بهسازی این منابع آبی و ساخت منبع ذخیره آب صورت گرفته است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: اکنون عشایر استان با ۱۳ دستگاه تانکر به صورت سیار آبرسانی می شوند.

عشایر خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری موجب شده است تامین علوفه در مراتع ییلاقی و میانبند این استان کاهش یابد و علاوه بر این برخی چشمه ها و رودخانه ها هم خشک یا کم آب شوند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

عشایر این خطه که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند

304787