مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان به کشاورزان؛

کشت محصولات پرآب‌بر، برداشت زیان می‌آورد

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت:کشت محصولات پرآب‌بر به علت کاهش بارندگی و پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی، سبب زیان کشاورزان می‌شود.

تصویر کشت محصولات پرآب‌بر، برداشت زیان می‌آورد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، اسماعیل افشاری با اشاره به وضعیت آب در دو بخش سطحی و زیرزمینی، اظهار کرد: مجموع بارندگی‌ها تا روز ۱۸ خردادماه سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ حدود ۱۹۹ میلی‌متر است که در مقایسه با بارندگی دوره مشابه در سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ که حدود ۳۵۹ میلی‌متر بود، حدود ۴۴ درصد منفی است که به تبع آن کاهش آورد رودخانه‌ها و کاهش آب پشت سدها را شاهد هستیم.

وی با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان، افزود: ورودی روان‌آب‌ها کاهش چشم‌گیری داشته است و این کاهش، زنگ خطر برای کشاورزانی است که از حق‌آبه‌های سنتی استفاده می‌کنند تا از کشت محصولات پرآب‌بر خودداری کنند؛ چراکه سطح آب‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها کاهش یافته و امکان آبیاری این محصولات وجود ندارد.

این مسئول در رابطه با تامین آب تابستان امسال، ادامه داد: در بحث آب شرب با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب سعی داریم تا با مدیریت آب خروجی سدها، مانع قطعی آب شویم. باید توجه داشت که آب سه شهر زنجان، ابهر و خرم‌دره از سدهای تهم و گلابر تامین می‌شود و کاهش در حجم آن می‌تواند مشکلاتی را برای تامین به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان با اشاره به افت ۷۱ سانتی‌متری آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: بارندگی‌های دو سال اخیر منجر به افزایش نسبی ارتفاع آب شد ولیکن مجدداً کاهش بارش‌ها و شروع به‌ کار زودهنگام چاه‌های کشاورزی، افت سطح آب‌های زیرزمینی را به‌ دنبال داشته است که در فاصله زمانی اواخر شهریور و مهر، آمار آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

افشاری خاطرنشان کرد: دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی‌متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت‌های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

منبع: ایسنا

304400