رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان؛

زنگ خطر پیک کرونا برای بار پنجم به صدا درآمد

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به افزایش مراجعه بیماران به مراکز سرپایی کووید - ۱۹ و کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: در هفته‌های آتی شاهد شیوع پیک پنجم کرونا در استان زنجان خواهیم بود.

تصویر زنگ خطر پیک کرونا برای بار پنجم به صدا درآمد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش ظهر امروز (۱۹ خردادماه) در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از به صدا درآمدن زنگ خطر شیوع پیک پنجم بیماری کرونا با افزایش بیماران سرپایی کووید - ۱۹ در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجانی‌ها به دلیل تجمعات انتخاباتی، حضور در بوستان‌ها و دورهمی و غیره به حدود ۵۰ درصد رسیده است، پیش‌بینی‌ می‌شود با روند کنونی طی ۱۰ تا ۲۰ روز آتی شاهد افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در استان زنجان باشیم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط زنجانی‌ها برای پیشگیری از شیوع پیک پنجم کرونا در استان زنجان، افزود: با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و تغییر وضعیت بیماری، امکان تغییر رنگ‌بندی شهرستان‌های استان زنجان به رنگ قرمز و نارنجی و اعمال محدودیت‌های کرونا برای مشاغل گروه‌های مختلف وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون گزارش رسمی، آزمایشگاهی و علمی مبنی بر وجود ویروس جهش‌یافته کرونای هندی در استان زنجان نبوده است، تصریح کرد: تاکنون بیماری با علائم شدیدی که منجر به مراجعه به بیمارستان باشد، نبوده ولی به معنای وجود نداشتن ویروس‌های جهش‌یافته در استان نیست، بلکه باید گمان کنیم ویروس جهش‌یافته کرونا در اطراف‌مان بسیار بوده و با سرعت افراد را آلوده می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان از واکسینه شدن ۸۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال در استان زنجان خبر داد و گفت: مختصری روند ورود واکسن کرونا به کشور کند شد و بر روند واکسیناسیون گروه‌های هدف تاثیر گذاشت ولی امیدواریم با ورود واکسن کرونا در روزها و هفته آتی، این دغدغه برطرف شود.

قزلباش با بیان اینکه تاکنون دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در استان زنجان عوارض جدی نداشتند، اظهار کرد: با تهیه واکسن کرونا به اندازه کافی واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال انجام خواهد شد، گفتنی است با راه‌اندازی ۲۴ مرکز واکسیناسیون همگانی، توانایی تزریق روزانه ۱۰ هزار دُز واکسن کرونا را در استان زنجان داریم.

وی با بیان اینکه تاخیر تزریق دُز دوم در افراد، مشکل جدی به وجود نمی‌آورد، خاطرنشان کرد: با تزریق دُز اول واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن تحریک شده و آماده دفاع است ولی دُز دوم مکمل بوده که امید است در روزها و هفته آینده این کار نیز انجام شود.

منبع: ایسنا

304264