تحلیلی بر روند واکسیناسیون در «پرسون»؛

از اجتماعات «نه به واکسن» تا دغدغه «کی واکسن می زنم؟»

ایرانی ها هم همانند دیگر مردم دنیا، به شدت اخبار مربوط به واکسن کرونا را دنبال می کنند. حالا در این روزها که تب و تاب مناظره ها و محاسبات انتخاباتی رونق گرفته است کمی از کرونا و رعایت پروتکل ها هم فاصله گرفته اند اما در پس ذهن همه، فقط یک سوال است؛ «کی واکسن می زنیم؟»
تصویر از اجتماعات «نه به واکسن» تا دغدغه «کی واکسن می زنم؟»

به گزارش سایت خبری پرسون، البته که واکسن، دغدغه جهانی است! اما ظاهرا همه دوست ندارند به این زودی ها واکسن زده و یا اصلا واکسن بزنند. این عده هر روز شال و کلاه می کنند و می روند مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان، شعار «نه به واکسن» سر می دهند. با پلاکارهایی که شعار «نه به واکسن داخلی و خارجی» روی آن درج شده است، با همه صحبت و بگو مگو می کنند تا شاید دیگرانی را هم راضی به واکسن نزدن کنند!

درون شان چند تکه هستند. یک تعدادی از آنها ماسک، واکسن، کرونا، وهرچیزی که به ویروس کووید19 برگردد را قبول ندارند. می گویند کرونایی نیست و همه این جنجال های جهانی بر سر واکسن، بهانه و سوداگری ای بیش نیست.

عده دیگری هم هستند که کرونا را قبول دارند که آمده و دنیا را به هم ریخته است. اما راه و روش حل معضل را واکسن خارجی و داخلی نمی دانند. این دسته بر طب اسلامی وایرانی، تکیه می کنند و می گویند ما بیماریهای زیادی را درمان کردیم، کرونا که چیزی نیست.

شاید فکرکنید این افراد، بی کارند یا بی سواد و یا از واکسن می ترسند، اما اینطور هم نیست. طرفداران این گروه ها را در میان هنرمندان و افراد مشهور هم دید. هرچند وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که تزریق واکسن، اجباری نیست ولی آنها از سال گذشته زمزمه های نه به واکسن را سر داده اند!

*ویروسی در قرن ما

همه گیری کرونا بزرگترین اتفاق در صد سال اخیر به شمار می رود. اتفاقی که جامعه انسانی را با وحشت مرگ ومیر همراه ساخته و تا به امروز جان هزاران انسان از ابتلا به بیماری کرونا گرفته شده است. دانشمندان تنها راه درمان این معضل را فقط واکسن دانسته اند. حالا کشورهای توسعه یافته روند واکسیناسیون خود را به صورت منظم پیش بردند و مشغول بازگشایی بازارها و مراکز تفریحی، ورزشی و اجتماعی هستند و کشورهایی همچون ایران که جمعیت بالایی دارند، معطلی های فراوانی برای طرح ملی واکسیناسیون را باید تحمل کنند.

اقدامات کند وزارت بهداشت کاملا مشخص است اما این بی مدیریتی در واکسیناسیون ، آن هم در نزدیکی به زمان انتخابات، سوالات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. در فضایی که وحشت ابتلا به کرونا، در همه خانواده ها رسوخ کرده و رعایت پروتکل ها به میزان قابل توجهی پایین آمده است، این بی تفاوتی در مردم در اعمال پروتکل ها و کندی اقدامات مسئولین، جای نگرانی را دوچندان می کند.

روند واکسیناسیون در ایران از بالای 80 ساله ها در دهه اول اردیبهشت سال جاری به خوبی شروع شد و تا سنین 70 سال، تقریبا به طور منظم دوز اول را دریافت می کردند که یک دفعه خبر رسید که واکسن برای دوز دوم وجود ندارد.

این خبر که در ابتدا با شایعه خواندنش، به آن توجه خاصی نشد، ظرف چند ساعت دلهره جدیدی را برای هموطنانمان ایجاد کرد. مگرمی شود دوز اول را زد و دوز دومش ذخیره نشده باشد؟ ظاهرا مسئولان به وفای واردکنندگان واکسن آنقدر خوشبین بودند که تمام ذخایر خود را برای دوز اول مصرف کرده و ناگاه با این مشکل روبه رو شدند! مشکلی که غیرقابل توجیه است مخصوصا برای سالمندانی که با زحمت فراوان برای تزریق مسکن رجوع کردند و برای تزریق دوز دوم، با در بسته مواجه شدند.

این سوالی است که بسیاری از مردم در فضای مجازی از هم می پرسند وعده ای هم با گل آلود کردن اذهان مردم، حال ناخوش شان را بدتر کرده ومی گویند:« همه اینها از روی هدف انجام می شود، می خواهند واکسن های ایرانی به مردم تزریق کنند!»

اقدامات کند وزارت بهداشت کاملا مشخص است اما این بی مدیریتی در واکسیناسیون ، آن هم در نزدیکی به زمان انتخابات، سوالات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. در فضایی که وحشت ابتلا به کرونا، در همه خانواده ها رسوخ کرده و رعایت پروتکل ها به میزان قابل توجهی پایین آمده است، این بی تفاوتی در مردم در اعمال پروتکل ها و کندی اقدامات مسئولین، جای نگرانی را دوچندان می کند.

حال مسئولان توپ مسئولیت را به زمین کشورهای چین و روسیه انداخته اند و در پاسخ به رسانه ها، بدعهدی این دو کشور را به زبان می آورند، در حالی که مدیران سلامت به خوبی واقفند که برنامه ریزی های ابتدایی در این مورد، ماه ها پیش گرفته شده و با همین برنامه شروع به تزریق دوز اول واکسن های چینی وروسی کردند و اگر دوز دوم به موقع نرسد، هزینه کلانی از دست ایران در می رود که ناشی از بی مدیریتی در شرایط خاص موجود است.

*سفرهای خردادی در کنارچالش انتخابات

سخنان استاندار تهران در روز گذشته، از افزایش نگرانی ها حکایت می کرد. انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرد که روند کاهش بستری شدن بیماران کرونایی متوقف شده است.

استاندار تهران در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به روند بیماری کرونا در استان تهران، اظهار داشت: در چهار روز اخیر روند کاهشی بستری را که قبلا شاهد بودیم کم شده و چند روزی است که تعداد بستری‌ها ثابت مانده است.

وی ادامه داد که این وضعیت نشان‌دهنده ضرورت تشدید نظارت‌ها، مراقبت‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است و عنوان کرد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان تبلیغات انتخاباتی ضروری است که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرمانداران مکلف شدند تا مصوبات ستاد ملی کرونا را رعایت کنند تا پس از ۲۸ خرداد شاهد رشد بیماری نباشیم.»

اما تعطیلات نیمه خرداد، دوباره علی رغم همه توصیه های بهداشتی مسئولان مربوطه، سبب نشد تا هموطنانمان باروبندیل نبسته و به مسافرت نروند. همین هشداری جدی است به بی اثر شدن توصیه ها، که دلیل مهم آن هم طولانی شدن دوران قرنطینه و خانه نشینی و خستگی مردم از کندی اقدامات مسئولان حوزه سلامت کشوراست.

با این همه، از خبرهایی که مسئولان به رسانه ها داده اند، اگر واکسن های چینی و روسی به ایران نرسند، کشورمان باید فکر جدیدی برای تزریق دوز دوم واکسن کرده و یا از سرگیری دوباره عملیات واکسیناسیون افرادی که دوز اول را تزریق کرده اند را انجام دهد.

واکسن های ایرانی مقابله با ویروس کرونا هم با ضرب العجل بیشتری برای تولید در دست تهیه هستند تا اگر برنامه های حوزه سلامت از واردات واکسن، به خوبی پیش نرود با تکیه بر واکسن داخلی با الویت بندی قشرهای مختلف مردم، اعم از بیماران خاص، سالمندان و... تا پایان سال 1400 روند واکسیناسیون در ایران پایان یابد.

304047