رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه مجمع سالانه خبر داد:

صورت های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس برای عموم مردم منتشر خواهد شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم خبر داد و گفت: در راستای ارتقای شفافیت، صورت های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار؛ برای مشاهده عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد.
تصویر صورت های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس برای عموم مردم منتشر خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد علی دهقان دهنوی دراین‌باره گفت: موضوع جلسه امروز شورای عالی بورس، برگزاری مجمع سالانه سازمان بورس و اوراق بهادار بود که طی آن، گزارش هیات مدیره سازمان بورس به شورای عالی بورس و همچنین گزارش حسابرس قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: از نکات برجسته این جلسه این بود که گزارش حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ بند حسابرسی نداشت و به ‌اصطلاح پاک بود. این گزارش‌ها به نحو مطلوب ارزیابی‌شده و مورد تائید قرار گرفت و نهایتاً پس از ارائه، اعضای شورای عالی بورس ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بورس به سبب مطلوب بودن گزارش ارائه‌شده، صورت‌های مالی را تصویب کردند.

وی یکی دیگر از نکات مثبت گزارش ارائه‌شده را واریز بخش عمده درآمدهای سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن به صندوق تثبیت بازار دانست و گفت: از نکات مهم این گزارش این بود که در سال 99، به دنبال توسعه فعالیت در بازار و افزایش معاملات، درآمد سازمان از محل کارمزدها ،قابل‌توجهی بود که در حدود 90 درصد از این درآمد به‌صورت داوطلبانه توسط سازمان بورس به‌حساب صندوق تثبیت بازار واریزشده و در راستای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.

محمد علی دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری و رایان بورس نیز که به‌عنوان شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بورس از محل کارمزدها درآمد کسب می‌کنند، به سهم خودشان، بخش قابل‌توجهی از درآمدشان را به صندوق تثبیت و توسعه بازار واریز کرده‌اند که این منابع نیز برای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.
به گفته دهقان دهنوی علاوه بر منابع واریزی به صندوق تثبیت، سود سنوات گذشته صندوق نیز از سوی سازمان بورس دریافت نشده و در جهت حمایت از بازار و صرف حمایت از بازار شده است.

گام مهم سازمان بورس در مسیر ارتقا شفافیت


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتشار عمومی این گزارش‌ها را به عنوان یک تصمیم مهم از سوی سازمان بورس به منظور شفافیت اعلام کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌ازاین تصمیم گرفته بودم، در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد. بدین ترتیب در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند. با این اقدام، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگری که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌اش در عملکرد دید و قضاوت عموم مردم قرار خواهد گرفت و در این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

وی با تأکید بر این نکته که سازمان بورس به‌عنوان یک‌ نهاد عمومی غیردولتی هیچ الزامی برای انتشار این صورت‌های مالی ندارد افزود: اما با توجه به‌ضرورت افزایش شفافیت در بازار سرمایه این تصمیم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ شد ضمن اینکه، این موضوع همواره یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه بود به‌طوری‌که در سال‌های گذشته همواره بر روی انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس تأکید داشتند اما بنا به دلایلی انجام‌نشده بود. خوشبختانه ما امسال برای اولین بار این کار را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا در کنار گزارش سالانه، گزارش‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه سازمان نیز منتشر خواهد شد گفت: فعلاً گزارش حسابرسی شده و تصویب‌شده سالانه منتشر می‌شود و ان‌شاءالله در آینده سعی می‌کنیم گزارش‌های فصلی و غیره را نیز منتشر کنیم. هدف نهایی این است که همانند شرکت‌هایی که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند، سازمان نیز مانند آن‌ها این گزارش‌ها را منتشر کند.

304037