تهیه لواشک خانگی بامیوه های مختلف

تهیه لواشک خانگی یکی از پر طرفدار ترین خوراکی های فصل بهار و تابستان است.
تصویر تهیه  لواشک خانگی بامیوه های مختلف

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، طعم لواشک‌های خانگی که مادرمان درست میکرد هیچ‌وقت به پای دیگر لواشک‌ها نمی‌رسد. طعمی که از دوران کودکی‌مان زیر دندان مانده و تصویر سینی‌های گرد در بالا پشت بام خانه‌ها و ناخونک‌زدن به آن از ذهنمان پاک نمی‌شود.

خوشمزه بودن لواشک های خانگی ذوق بهار و تابستان را همیشه در دلمان تازه میکرد.

کم‌تر کسی را می‌شود پیدا کرد که لواشک دوست نداشته باشد و انواع برند لواشک‌های موجود در بازار را امتحان نکرده باشد. از لواشک‌های خانگی گرفته تا لواشک‌های بازاری. طعم لواشک‌های خانگی اما هیچ‌وقت به پای دیگر لواشک‌ها نمی‌رسد.

طعی که از دوران کودکی‌مان زیر دندان مانده و تصویر سینی‌های گرد در بالا پشت بام خانه‌ها و ناخونک‌زدن به آن از ذهنمان پاک نمی‌شود. لواشک‌های ترش و شیرینی که در خانه‌های آپارتمانی امروز هرچند سخت‌تر درست می‌شود اما می‌تواند آن خاطره‌های خوش قدیم را دوباره زنده کند. تابستان، میوه‌های متنوع و آفتاب داغش هم بهترین فصل برای درست‌کردن لواشک است.

چطور لواشک خانگی درست کنیم؟

آلبالو، آلوی زرد، زردآلو, آلبالو, زرشک، شاه‌توت، هلو و دیگر میوه‌های تابستانی را می‌شود تبدیل به لواشک کرد. باتوجه به اینکه چه طعم لواشکی را دوست داشته باشید (ترش، شیرین یا ملس) می‌توانید مقدار میوه‌ها را کم و زیاد کنید. با هر کدام از میوه‌های تابستانی هم می‌توانید جداگانه لواشک درست کنید هم اینکه همه را با هم مخلوط کنید. به‌عنوان مثال اگر لواشک ترش دوست دارید می‌توانید مقدار زرشک و آلبالو را زیاد کنید، اگر شیرین دوست دارید مقدار آلو و زردآلو را زیاد و اگر ملس دوست دارید هرکدام را یه یک اندازه مخلوط کنید.

مواد لازم برای تهیه لواشک:

آلبالو، زرشک، زردآلو، هلو، آلوی زرد و شاه‌توت: به میزان دلخواه و ترکیب بر اساس ترشی، شیرینی یا ملس شدن

نمک: به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه لواشک:

۱. بعد از شست‌وشوی میوه‌ها آنها را از هسته جدا کنید و با اضافه‌کردن کمی آب به آن اجازه دهید تا بپزد.

۲. پختن میوه‌ها باید تا زمانی ادامه پیدا کند که کاملا له و غلیظ شوند. این پروسه حدود یک‌ساعت طول می‌کشد و در آخر نمک را به مخلوطمان اضافه می‌کنیم.

۳. بعد از اینکه مخلوطمان کمی خنک شد، با استفاده از یک صافی تفاله‌ها را جدا می‌کنیم تا کاملا صاف و یکدست شود.

۴. مایع لواشک را روی سینی یا هر ظرفی که انتخاب کرده‌ایم به‌صورت یک لایه نازک پهن می‌کنیم و زیر نور آفتاب قرار می‌دهیم. بهتر است روی ظرف‌ها را یک تنظیف نازک قرار بکشیم تا حشرات و گردوغبار روی لواشک‌ها ننشیند.

۵. بعد از دو تا سه روز لواشک‌ها آماده است

304032