سلطانی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

سپرده‌گذاری به ضرر مردم و به نفع بانک‌ها شد

یک اقتصاددان با بیان این که پول سپرده‌گذاران بانکی به دلیل افزایش قیمت دلار بی‌ارزش شد؛ گفت: بانک‌ها با پول سپرده‌گذارن در بازار ارز، سهام و سکه سرمایه‌گذاری کردند و طی سه سال گذشته بسیار از این روش بهره برده و درآمد کسب کردند.
تصویر سپرده‌گذاری به ضرر مردم و به نفع بانک‌ها شد

احسان سلطانی، اقتصاددان در خصوص کاهش نرخ سود بین بانکی به ۱۸.۴ به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: در سال‌های 93 تا 96 سودهای بالایی به سپرده گذاران بانکی پرداخت شد؛ اما در شرایط فعلی شخصی که سرمایه خود را به عنوان سپرده در بانک گذاشته ؛ متضرر شده است، زیرا ارزش پول وی به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی به نصف قبل رسیده است.

سلطانی تصریح کرد: در وضعیت کنونی سپرده‌گذاری چندان روش صحیحی نیست؛ البته سودهای بالا نیز اشتباه است. به نظر می‌رسد نرخ سود بین بانکی ۱۸.۴ غیرمنطقی نباشد.

وی افزود: فردی که در سال 92 سپرده گذاری کرده، الان 40 درصد پول آن سال را دارد. در حالی که اگر پول خود را به طریق دیگری سرمایه‌گذاری می کرد؛ سه برابر اصل پول خود درآمد داشت. بنابراین سپرده گذاران بانکی در واقعیت همیشه متضرر شده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص بهره‌گیری بانک‌ها از سپرده‌ها، افزود: بانک‌ها با پول سپرده‌گذارن در بازار ارز، سهام و سکه سرمایه گذاری کردند و طی سه سال گذشته بسیار از این روش بهره برده و درآمد کسب کردند.

سلطانی در پایان تاکید کرد: طبق آمار، سال 97 بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی وارد بازار ارز شدند؛ دلارهای ارزان، سکه و طلا خریدند و سپس ملک‌های خود را با قیمت های بالا فروختند و وارد بازار سهام شدند.

303861