رئیس کارگروه ساخت واکسن کوو ایران برکت در گفتگو با پرسون:

واکسن کوو ایران برکت هم‌تراز واکسن‌های خوب دنیا است

از صفر تا صد کارهای تولید واکسن کوو ایران برکت را خودمان در ایران با تلاش جوانان باهوشی که سرمایه مملکت هستند، انجام داده‌ایم. این جوانان به صورت شبانه‌روزی در تمام آزمایشگاه‌ها و مراکز کار می‌کنند و با همت این جوانان و مدیران بسیار خوبی که در این پروژه داشتیم، توانستیم این واکسن را به عنوان اولین واکسن ساخت این تشکیلات در ایران برای سلامتی مردم ارائه دهیم.
تصویر واکسن کوو ایران برکت هم‌تراز واکسن‌های خوب دنیا است

مینو محرز رئیس کارگروه ساخت واکسن کوو ایران برکت در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهمیت موفقیت مرحله سوم واکسن برکت اظهار داشت: پروتکلی که برای کارآزمایی بالینی و کارآزمایی قبل از بالینی این واکسن نوشته شده است کاملاً طبق استاندارد بین‌المللی و حتی بسیار بالاتر است که تمام آن رعایت می‌شود بنابراین کاملاً علمی است و با دقت رصد شده است.

محرز تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که از صفر تا صد کارهای تولید واکسن را خودمان در ایران با تلاش جوانان باهوشی که سرمایه مملکت هستند، انجام داده‌ایم. این جوانان به صورت شبانه‌روزی در تمام آزمایشگاه‌ها و مراکز کار می‌کنند و با همت این جوانان و مدیران بسیار خوبی که در این پروژه داشتیم، توانستیم این واکسن را به عنوان اولین واکسن ساخت این تشکیلات در ایران برای سلامتی مردم ارائه دهیم.

وی در خصوص مراحل تولید واکسن بیان کرد: پس از انجام دقیق مرحله حیوانی تولید واکسن و نوشتن مقالات، باید این مرحله مورد تأیید کمیته اخلاق و سازمان غذا و داروی آن کشور قرار گیرد. پس از ایجاد مصونیت و اثر بخشی واکسن در حیوانات، در مرحله بعدی کارایی بالینی در انسان شروع می‌شود. حین انجام این مراحل یک هیئت تمام کارهای ما را رصد می‌کرد یعنی کار ما کاملاً طبق استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

رئیس کارگروه ساخت واکسن کوو ایران برکت در پایان خاطر نشان کرد: تأثیرپذیری این واکسن بین 70 تا 90 درصد است یعنی به طور متوسط 80 درصد اثربخشی دارد که فوق‌العاده است. از طرفی تاکنون عارضه‌ای نداشته است؛ بنابراین به عنوان یک واکسن با عارضه بسیار کم جز واکسن‌های بسیار خوب و قابل مقایسه با واکسن‌های خوب دنیا است.

303254