مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان خبر داد؛

افزایش 14 درصدی میزان وقوع آتش‌سوزی‌ها/ تخصیص اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات

یکی از معضلات پیش‌روی جوامع انسانی آتش‌سوزی‌هایی است که سالانه خسارات زیست‌محیطی و مالی بالایی را وارد می‌کند.


تصویر افزایش 14 درصدی میزان وقوع آتش‌سوزی‌ها/ تخصیص اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات

به گزارش پرسون از زنجان، سازمان آتش‌نشانی از یک سیستم یکپارچه و مستقل تشکیل شده است و در تمامی شهرها به وظایف خود عمل می‌کند. سازمان آتش‌نشانی علاوه بر کنترل و اطفاء حریق وظیفه آموزش به اقشار جامعه و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در این زمینه را برعهده دارد، تا مانع بروز خسارات زیاد شوند. سازمان آتش‌نشانی جهت مقابله با حوادث علاوه بر نیروهای متخصص در این زمینه به تجهیزات ضروری امداد و نجات نیز نیاز دارد و هدف این مجموعه استقرار ایمنی پایدار جامعه است.

لذا آتش‌نشانی از جمله شغل‌های سخت و زیان‌آور است. آتش‌نشانان افرادی سخت‌کوش و فداکار بوده که گاهی برای نجات جان دیگران جان خود را به خطر می‌اندازند. در صورتی که افراد توانایی مقابله با حریق را نداشته باشند و نیاز به نیروهای با مهارت و متخصص در این زمینه باشد، آتش‌نشانان وارد عمل شده و عملیات اطفاء را آغاز می‌کنند. آتش‌نشانان نیاز به تجهیزات و لوازم ایمنی دارند تا بتوانند هم وظیفه خود را به درستی انجام دهند و هم در حین کار دچار آسیب نشوند.
سرد کردن (توسط آب، دی اکسید کربن)، خفه کردن (توسط کف، دی اکسید کربن، خاک، ماسه و خاک)، سد کردن یا حذف ماده سوختنی، کنترل واکنش‌های زنجیره‌ای( هالن و پودرهای مخصوص) و رقیق کردن هوا (نیتروژن و دی اکسید کربن) از مهمترین روش‌های عمومی اطفاء حریق هستند که البته استفاده از این روشها، تجهیزات به روزرسانی شده و نیروی انسانی کافی را می‌طلبد.

حال پرسش این است که وضعیت تجهیزات و نیروی انسانی در سازمان‌های آتش‌نشانی با توجه به اهمیت وافر آن در سوانح به چه صورت است؟

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در گفت و گو با پایگاه خبری-تحلیلی پرسون با بیان اینکه میزان وقوع آتش‌سوزی‌ها طی امسال با ۱۴ درصد افزایش همراه بوده است، اظهار کرد: متاسفانه طی امسال میزان بی‌احتیاطی‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع آتش سوزی‌ها افزایش یافته است.

حسن غفاری با بیان اینکه تجهیزات سازمان آتش‌نشانی تجهیزات قدیمی است و این در حالی است که هزینه تامین و به روزرسانی این تجهیزات بسیار گزاف است افزود: امسال حدود دو میلیارد تومان اعتبار جهت خرید برخی از تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی اختصاص داده شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی پرسون در خصوص وضعیت تجهیزات و نیرو در سازمان آتش‌نشانی اظهار کرد: با توجه به جمعیت و شرایط استاندارد کمبود ۱۰۰ نفر نیرو در این مقطع احساس می‌شود.

غفاری به کانون‌های مستعد آتش‌سوزی در استان اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات در حوزه آتش‌نشانی مشخص نبودن کانون‌های مستعد آتش‌سوزی به علت نامعلوم بودن وضعیت انبارهای کارخانه‌ها، مراکز تولیدی و حجره‌های بازار است.


فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

302748