در جلسه نمایندگان با اردکانیان؛

وزارت نیرو موظف به تهیه لایحه ای برای قانونمند کردن استخراج رمز‌ارز شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰،گفت: براساس نظر مجلس مقرر شد وزارت نیرو لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند.
تصویر وزارت نیرو موظف به تهیه لایحه ای برای قانونمند کردن استخراج رمز‌ارز شد

به گزارش سایت خبری پرسون، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون متبوعش، گفت: در این جلسه مسائل و موضوعات مرتبط با عملکرد وزارت نیرو با حضور رضا اردکانیان، معاونین وی تعدادی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی، انرژی و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد، وزارت نیرو نسبت به سوالات و ابهامات مطرح شده گزارش مکتوب ارائه کند.

وی افزود: در ابتدای نشست رئیس کمیسیون گزارشی از شکایت‌های واصله از طرز کار وزارت نیرو ارائه کرد و به تعدادی از سوالات و شکایات اشاره کرد که مهمترین آن در خصوص خاموشی‌های گسترده و مکرر در کشور، نحوه اجرای تکالیف قانون وزارت نیرو در حوزه صنعت برق در برنامه ششم توسعه، واگذاری شبکه توزیع برق به بخش غیردولتی، میزان مطالبات شرکت‌های خصوصی از وزارت نیرو و در نهایت ارتباط استخراج بیت کوین با قطع برق بود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: بعد از بیان مسئله از سوی رئیس کمیسیون، وزیر نیرو گزارش عملکرد کلی از اقدامات وزارت تحت تصدی خود ارائه کرد و توضیح داد که در وزارت نیرو به دنبال ایجاد نیروگاه‌های بخار در مجاورت ساحل هستند و بر این باورند که احداث چنین نیروگاهی با کمترین خسارت زیست محیطی است.

خضریان بیان کرد: وزارت نیرو با همکاری نیروی انتظامی به دنبال شناسایی مکان‌ها و اشخاصی هستند که استخراج رمز ارز دارند و تفاوت نمی‌کند این استخراج قانونی باشد یا غیر قانونی، چرا که به دلیل بحران خاموشی مانینگ باید متوقف شود.

وی گفت: وزیر نیرو درحالی تاکید داشت که مانینگ 2 هزار مگاوات برق مصرف می‌کند و فشار زیادی به سیستم برق کشور است که نمایندگان در کمیسیون اصل 90 تاکید داشتند با سیستم‌های کنونی امکان بررسی الگوی مصرف خانگی وجود دارد، بنابراین شناسایی مانینگ کار سختی نیست. ضمن اینکه وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد که به اشخاص خواهان استخراج قانونی رمز ارز، تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی بدهد و در قبال تامین برق آنها در زمان تاریکی از سوی وزارت نیرو، در عوض در زمان پیک مصرف این نیروگاه‌ها به کمک سیستم برق کشور بیایند و برق تهاتر کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 بیان کرد: براساس نظر مجلس مقرر شد وزارت نیرو لایحه‌ای برای قانونمند کردن استخراج رمز ارزها تهیه کند تا این کار در چارچوب قانون انجام شود. همچنین با استناد به قانون برنامه ششم توسعه عنوان شد که وزارت نیرو تا پایان سال 13 هزار و 301 مگاوات برق تولید خواهد کرد.

خضریان همچنین عنوان کرد: طبق اعلام وزیر نیرو این وزارتخانه 51 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارد و از طرف دیگر 58 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که می‌بایست جهت وصول و پرداخت بدهی‌ها تدبیری شود.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: در این نشست به دنبال احصا نقص‌ها و خلاءهای قانونی در قانون برنامه ششم توسعه بودیم تا این نکات در قانون برنامه هفتم توسعه اصلاح و تکرار نشود، از این رو مقرر شد وزارت نیرو گزارش مکتوبی در این زمینه ارائه کند.

منبع : تسنیم

302663