مسئله زنان از جمله مسائل مهم برای دولت آینده است

یک دکترای فقه و حقوق معتقد است قرار دادن مسئله زنان در اولویت برنامه‌ها راهی برای موفقیت رئیس دولت سیزدهم خواهد بود.
تصویر مسئله زنان از جمله مسائل مهم برای دولت آینده است

به گزارش سایت خبری پرسون، طهورا نوروزی، دکترای فقه و حقوق با اشاره به شکل‌گیری فضای انتخابات در کشور مسئله زنان را از جمله مسائل مهم برای دولت آینده دانست و گفت: موفقیت دولت سیزدهم در گرو حل چالشی به نام مسئله زنان است. همانطور که میدانیم مسئله زنان در نگاه امام و مقام معظم رهبری از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و گام نهادن برای حل این مسائل در اندیشه امام و رهبری راهگشای این مهم خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه زن در نگاه امام(ره) رهبر نهضت معرفی شده است،‌تأکید کرد: این نگاه امام نشان از جایگاه مهم و والای زن دارد و این درجه اهمیت باید در قوای سه گانه و اسناد بالادستی و حاکمیتی جایگاه خود را بیابد، متاسفانه هنوز این جایگاه به حق واقعی خود نرسیده است.


این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز زن را والاترین انسان معرفی کرده اند، افزود: به بیان حضرت آقا روز زن روز رهبر است و زن و مرد هردو در مسائل اجتماعی مشارکت دارند. پس وقتی چنین نگاهی در بیانات امامین انقلاب می‌بینیم قطعا و یقین باید به دنبال تحقق این نگاه والا بوده و آن را به یک مطالبه جدی از دولت سیزدهم بدل کنیم.


وی با تاکید بر اینکه ما نه به دنبال پستوی تحجر و نه در پی پوسته تجدد هستیم، اضافه کرد: نظام اسلامی باید از نقش زن در مشارکت های اجتماعی بازتعریفی دقیق، همه جانبه و فراگیر داشته باشد که علاوه بر جمع نخبگانی بانوان به توده زنان جامعه هم توجه داشته باشد و این کار زمانی محقق خواهد شد که نقش زن به عنوان مادر و همسر و بلکه محور خانواده در تمامی ارکان نظام خصوصا دستگاه ‌های اجرایی تبیین و اجرایی شود.


نوروزی با بیان اینکه تا به حال نقش زن در مشارکت‌های اجتماعی سیاسی متمرکز روی اشتغال رسمی بوده است، تصریح کرد: زن دارای ساحت‌های مختلف و مقدس‌تر از این موارد است از جمله نقش مادری، اگر دولتی این مفهوم را خوب دریابد و از آن بهره ببرد سرمایه اجتماعی فزاینده‌ای را برای چند دهه ایجاد کرده که در هیچ عدد و رقمی قابل شمارش نیست.


این پژوهشگر ونویسنده با تقسیم بندی مقولات زنان به فردی، خانواده و اجتماع و نیاز به ضرورت یک پارادایم توازن بین این سه ساحت در حوزه حقوق و تکالیف تصریح کرد: نگاه به نقش مادری و نقش فطری و تکوینی محوری‌ترین مسئله‌ای است که در یک دولت مردمی و انقلابی باید مورد توجه باشد چراکه اگر این مهم تحقق یابد از باب چون که صد آید نود هم پیش ماست خواهد بود.


وی افزود: من به عنوان یک عضو از این جامعه شعار «هر خانه یک ستاد» که آیت‌الله رئیسی عنوان کردند را می‌پسندم؛ چراکه محور در هر خانه مادر است و به نظرم این سخن که «هرخانه یک ستاد؛ مادر محور خانه» می‌تواند شعاری متعالی برای تحقق جامعه ای اسلامی و دینی باشد.

منبع: تسنیم

302490