یادداشت میهمان؛

هدف عملیات مهم یمنی‌ها در جنوب جیزان چیست؟

یادداشت/ در صورت تصمیم یمنی‌ها برای تصرف شهرهای عربستان، لطمه روانی و سیاسی جدی ای به ولیعهد سعودی و جایگاه وی در افکار عمومی وارد می‌شود.

تصویر هدف عملیات مهم یمنی‌ها در جنوب جیزان چیست؟

سایت خبری پرسون ـ تصاویر منتشر شده از عملیات اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن در استان جازان در جنوب عربستان نشان از حجم گسترده تلفات طرف سعودی و عمقی بودن پیشروی انصارالله حکایت دارد‌.

این تک بسیار مهم که ارتش سعودی را به شدت غافلگیر ساخت، نشان دهنده به کارگیری استراتژی «دفاع متحرک» از سوی یمنی‌هاست تا طرف متجاوز را در چند نقطه درگیر کرده و علاوه بر فرسایش توان نظامی آنان، از تمرکزشان بر یک جبهه جلوگیری نماید.

زیرا سعودی‌ها و متحدانشان در ماه‌های گذشته تمام توان خود را مصروف حفظ شهر مارب کرده اند تا از سقوط این نقطه استراتژیک ممانعت نمایند، لکن تلاش‌های آنان منتهی به گسست محاصره دروازه شرقی صنعا نشده و تنها دستاوردشان خرید زمان برای حفظ وضعیت کنونی بوده است.

به همین سبب فرماندهان ارتش یمن تصمیم گرفتند که ضمن حفظ حلقه محاصره مارب، بخشی از نیروهای جبهات دیگر را به سرحدات شمال غربی گسیل کرده و در یک حمله مهم علاوه بر تصرف ۱۵۰ کیلومتر مربع از استان جازان، شهر مرزی «الخوبه» را نیز تحت اشراف خود بگیرند.

این تحول مهم از این جهت اهمیت دارد که در صورت تصمیم یمنی‌ها برای تصرف شهرهای عربستان، لطمه روانی و سیاسی جدی ای به ولیعهد سعودی و جایگاه وی در افکار عمومی وارد می‌شود و ارتش وی نیز بعید است به آسانی این مراکز مهم را پس بگیرد زیرا اولا شهرهای مرز جنوبی سعودی عمدتا در نقاط کوهستانی واقع شده‌اند و کار را برای ارتش کلاسیک سخت خواهد کرد و دوم این که بسیاری از قبایل این مناطق ریشه یمنی دارند و از آل سعود نیز دل خوشی ندارند و احتمال همکاری ایشان با انصارالله بالاست.

بنابراین به نظر می‌رسد استراتژی جدید یمنی‌ها در سال هفتم جنگ کار را برای «محمد بن سلمان» بسیار سخت و دشوار کرده و امنیت ملی سعودی را به خطر انداخته و قابلیت‌های ولیعهد کنونی را برای مدیریت بر عربستان زیر سوال خواهد برد.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

302377