واکنش اولیانوف به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران

نماینده روسیه در وین در پیامی توییتری به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داد.
تصویر واکنش اولیانوف به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین پس از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران در صفحه توییترش نوشت: متاسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با این وجود، قدردان این هستیم سطح ضروری همکاری را حفظ می کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش فصلی خود به کشورهای عضو برجام اعلام کرده است که ایران نتوانسته است در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت اعلام نشده توضیحی ارائه دهد.

در این گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز آن را رصد کرده ، آمده است: پس از چندین ماه، ایران نتوانسته توضیحات لازم را درخصوص ذرات هسته‌ای در سه سایتی که آژانس از آن‌ها بازرسی انجام داده، ارائه دهد.

گروسی همچنین نسبت به حصول پیشرفت در مذاکرات پیش از جلسه هفته آینده شورای حکام ابراز امیدواری کرد.

همچنین خبرگزاری ای اف پی در توییتی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام می‌باشد.

آسوشیتدپرس هم در توییتی نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سند محرمانه خود اعلام کرده است که از اواخر ماه فوریه به داده‌های مهم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی نداشته است.در پی این گزارش، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است.

مدیرکل در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه که جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. وی گفت: این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران می باشد. در این گزارش، از جمله به موارد زیر اشاره شده است:

آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجراء نکرده است و همچنین اظهارنامه های خود در این رابطه را بروز رسانی نکرده است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر به انجام هیچ دسترسی تکمیلی تحت پروتکل الحاقی در سایت ها و اماکن ایران نبوده است.از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران کد اصلاحی ۱/۳ را اجراء نکرده است.

آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد.ایران موجودی آب سنگین و تولید آب سنگین را به اطلاع آژانس نرسانده و به آژانس نیز اجازه نداده است تا بر ذخایر و میزان تولیدی آب سنگین نظارت نماید.

ایران به انجام برخی فعالیت های غنی سازی در مغایرت با برنامه بلندمدت غنی سازی خود، که در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به آژانس ارائه شده است، ادامه داده است.

آژانس به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژها و زیرساخت های آن ها در انبار دسترسی نداشته است.

آژانس به اطلاعات مربوط به خروج ماشین های آی.آر ۱ از انبار برای جایگزینی با ماشین های معیوب دسترسی نداشته است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران اظهارنامه های مربوطه به تولید و موجودی روتورهای سانتریفیوژ و بیلوز را ارائه نکرده و همچنین به آژانس اجازه راستی آزمایی از این اقدام را نداده است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس قادر نبوده راستی آزمایی نماید که آیا ایران ماشین های جدید آی.آر ۱ را برای جایگزینی با ماشین های معیوب تولید کرده است یا نه.

آژانس قادر به راستی آزمایی مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نبوده است و آنچه که در این گزارش در این مورد اعلام شده، بر اساس برآوردها می باشد.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس به اطلاعات مهر و موم الکترونیک و سامانه های نظارتی غنی سازی دسترسی نداشته است.

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، هیچ اطلاعاتی یا دسترسی به اقدامات نظارتی در رابطه با انتقال UOC به یو.اف.۶ برای آژانس فراهم نشده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تصریح کرد: آمار و ارقامی که در این گزارش درخصوص نصب ماشین ها و یا ذخایر اورانیوم غنی شده آمده است، یا بر اساس برآوردهای آژانس بوده و یا اینکه در چارچوب راستی آزمایی های پادمانی حاصل شده است و ارتباطی با اقدامات فراپادمانی ندارد.

302317