نخستین سالگرد آزادسازی سهام عدالت

دهم خرداد ۱۴۰۰ یادآور نخستین سالگرد آزادسازی سهام عدالت برای جامعه نزدیک به ۵۰ میلیون نفری در کشور است، این رخداد یک اتفاق تاریخی و بزرگ را رقم زد که شاید در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی کشور در هر ۱۰۰ سال یک بار انجام شود.
تصویر نخستین سالگرد آزادسازی سهام عدالت

به گزارش سایت خبری پرسون، این روز تاریخی که در اقتصاد و بازار سرمایه ایران از آن به عنوان یک روز ویژه با هدف تحقق راهبرد عدالت محوری برای عموم مردم یاد می‌شود به روشنی ثابت کرد که سهم آحاد مردم در توسعه اقتصاد، تحرک تولید و رونق کسب و کارها از بستر بازار سرمایه و با سهام عدالت چقدر مهم و تاثیرگذار است.

در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بعد از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت توسط رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید داشتند که اگر مردم به دنبال مدیریت سهام خود به صورت مستقیم هستند باید شرایطی فراهم شود تا مدیریت آن در اختیار این افراد قرار بگیرد که به دنبال این تصمیم، ۱۹ میلیون نفر مدیریت سهام عدالت را در اختیار خود قرار دادند.

در همین زمینه، پارسال ماموریت تاریخی و بی‌سابقه آزادسازی سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول شد؛ پروژه‌ای که پس از سال‌ها تلاش برای عملیاتی کردن آن، سرانجام بعد از محول شدن آن به بازار سرمایه، این آزادسازی انجام شد.

اجرای چنین پروژه بزرگی در شرایط شیوع کرونا و نوسانات شدید بازار سرمایه کشور وضعیت پیچیده ای را رقم زد که با وجود این شرایط سخت، دشوار و پیچیده با همت دسته‌جمعی به عنوان یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های تاریخی بازار سرمایه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محقق شد.

این خدمات بی‌سابقه در حالی به بیش از ۴۹ میلیون مشمول سهام عدالت ارائه شد که قبل از عملیاتی شدن آن، در ابتدا برای خیلی‌ها باورکردنی نبود اما وقتی در ۱۰ خرداد ماه ۹۹ آزادسازی سهام عدالت انجام شد و در همان روز همه سهامداران می‌توانستند از طریق سامانه سهام عدالت دارایی‌های خود را مشاهده کنند.

در روز آزادسازی سهام عدالت ۲۵۰ میلیارد تومان سهام عدالت به فروش رسید و در روزهای بعد نیز بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سهام عدالت خود را فروختند که افزون بر ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول با درصد خطای بسیار کم و نزدیک به صفر به حساب مشمولان واریز و یک موفقیت عظیم رقم شده شد.

بر اساس آخرین آمارها، در روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت از ۱۹ میلیون نفر، نزدیک به سه‌ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سهام خود را فروخته‌اند و اکنون ۳۰ میلیون نفر نیز در روش غیرمستقیم سهام عدالت باقی ماندند که این سهامداران با انتخاب مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دارایی‌های خود را مدیریت می‌کنند.

در نهایت همه به این باور رسیدند که با خرد جمعی، هم‌فکری و تلاش سیستماتیک می‌توان پروژه‌های کلان ملی بزرگ را پیاده سازی و اجرایی کرد.

منبع: ایرنا

302256