باوندپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛ / بخش اول

ایران رکورد‌دار کشف مواد مخدر در دنیا است

یک پژوهشگر حقوق کیفری و جرم شناسی گفت: افزایش نظارت‌های امنیتی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر از طریق پایگاه‌های گشت و بازرسی و گزارش‌های مردمی که در برخی موارد جنبه دشمنی با یک شخص و یا گروه را دارند، باعث افزایش کشف مواد مخدر در سال 99 شد.
تصویر ایران رکورد‌دار کشف مواد مخدر در دنیا است

به گزارش سایت خبری پرسون، سال 99 شاهد افزایش کشفیات مواد مخدر نسبت به سال 98 بودیم. به گونه ای که در سال گذشته بیش از یک هزار تن انواع مخدر کشف شد و این روند همچنان ادامه دارد. ضمن این که تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به عنوان همسایه ایران چندین برابر سال‌های اخیر گشته است.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار پرسون، گفت‌و‌گویی با علیرضا باوندپور، وکیل و پژوهشگر دوره دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی داشته که به شرح ذیل است.

علیرضا باوندپور بیان کرد: طبق آمار سال 97 حدود 70 تا 80 درصد زندانیان در ایران مرتبط با مواد مخدر هستند که البته مرتکب جرائم مرتبط با مواد مخدر‌اند و به صورت مستقیم درگیر این موضوع نیستند.

وی گفت: موضوع قابل توجه این که ایران در سال 99 علاوه بر رکورد کشف قاچاق مواد مخدر در داخل، این رکورد را در دنیا کسب و بیشترین کشفیات مواد مخدر را ثبت کرد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: افزایش نظارت‌های امنیتی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر از طریق پایگاه‌های گشت و بازرسی و گزارش‌های مردمی باعث افزایش کشف مواد مخدر در سال گذشته شد. کشور ما بیشترین میزان خسارت را از تشکیلات مواد مخدر متحمل شده و نفع آن شامل حال کشورهای غربی می‌شود.

باوندپور با اشاره به قاچاق مواد مخدر از شمال ایران به کشورهای نظیر ترکیه، روسیه و ایتالیا، گفت: به دلیل این که ایران در هلال طلایی مواد مخدر و از سوی مرزهای افغانستان، پاکستان و شمال کشور در معرض تهدید است، شاهد خسارت‌ها و آسیب‌های گسترده به صورت فوت و نقص عضو هستیم.

این پژوهشگر حقوق کیفری و جرم شناسی تاکید کرد: علاوه بر قاچاق تریاک و تبدیل آن به سایر مخدرها در کشور، تولید مواد مخدر صنعتی نیز در داخل افزایش یافته و کشفیات بسیاری در این رابطه در شهرستان ورامین و روستاهای اطرف آن وجود دارد. علاوه بر عملکرد موفق پلیس، گزارش‌های مردمی که جنبه دشمنی با یک شخص خاص و یا گروهک دارند نیز در افزایش آمار کشفیات موثر است.

302193