خسارت میلیاردی زمین‌لرزه‌ به آثار و بنا‌های تاریخی خراسان شمالی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از خسارت 5 میلیاردی زمین لرزه به آثار تاریخی استان خبرداد.
تصویر خسارت میلیاردی زمین‌لرزه‌ به آثار و بنا‌های تاریخی خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: پس از وقوع زمینه لرزه ۵.۵ ریشتری در جاجرم، حدود ۱۰ اثر تاریخی آسیب دیدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، علی مستوفیان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: پس از وقوع زلزله تمام آثار و بنا‌های استان مورد بازدید و پایش قرار گرفت.

مستوفیان افزود: آثاری که آسیب دیده‌اند بیشتر در شهرستان‌های جاجرم و گرمه هستند که بخشی از این آسیب‌ها جزئی و برخی نیز با تخریب‌های بیشتری مواجه شده‌اند.

او با اشاره به برآورد خسارت ۵ میلیارد ریالی به آثار و بنا‌های تاریخی خراسان شمالی بر اثر وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر، اظهار کرد: در شهرستان گرمه، کاروانسرای قره‌بیل به‌صورت جزئی بعضی از دیوار‌ها ترک برداشته، کاروانسرای عشق نیز به علت قرارگیری در مرکز زلزله منطقه و آسیب‌پذیری این بنا، بعضی از طاق‌ها و دیوار‌های آن آسیب دیده و فرو ریخته است.

مستوفیان گفت: در شهرستان جاجرم نیز بنا‌هایی ازجمله امامزاده دربند، قلعه جعفرآباد جربت، دیواره‌های ضلع غربی امامزاده زین‌العابدین و امامزاده محمود کلاته ترک‌ها بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

301991