پرداخت ۷ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان‌ جنوبی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از صنعتگران استان در دوران کرونا هفت میلیارد ریال تسهیلات و به ۱۰ نفر از فعالان این حوزه نیز تسهیلات ۲۰ میلیون ریالی بلاعوض پرداخت شد.
تصویر پرداخت ۷ میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان‌ جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، حسین عباس‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: استان خراسان جنوبی دارای هفت هزار کارگاه تولیدی و ۱۰ هزار صنعتگر است که با شیوع کرونا خسارات فراوانی را متحمل شدند.

وی افزود: سال گذشته شیوع کرونا هفت میلیارد تومان به حوزه صنایع دستی و اکثر کارگاه‌های استان خسارت وارد کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ هزار صنعتگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید و فروش صنایع دستی در استان خراسان‌‌جنوبی فعال هستند و فعالیت آنها تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی افزود: در این مدت ۵۰۰ بسته معیشتی نیز بین تعدادی از صنعتگران خسارت‌دیده از کرونا توزیع شد.

عباس‌زاده با بیان اینکه امکان برگزاری نمایشگاه و عرضه مستقیم محصولات صنایع دستی استان محدود شده است گفت: سال گذشته با وجود محدودیت‌های کرونایی در بهمن و اسفند ماه نمایشگاه صنایع دستی در تهران برگزار شد.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در این نمایشگاه با برگزاری غرفه متمرکز استانی در حوزه‌های سه‌گانه شرکت کرد و موفق به فروش ۱۵ میلیارد ریال صنایع دستی شد.

اکنون در این استان بیش از ۸۰ رشته صنایع‌ دستی سنتی و هنری در قالب بیش از هفت هزار کارگاه با ۱۰ هزار صنعتگر فعال است.

یکی از صنایع دستی شاخص استان خراسان جنوبی حوله‌بافی سنتی است و روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

منبع:ایرنا

301895